Show simple item record

dc.contributor.advisorGustianingsih
dc.contributor.advisorPujiono, Mhd
dc.contributor.authorParadida, Yulia Putri
dc.date.accessioned2020-01-27T02:42:24Z
dc.date.available2020-01-27T02:42:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/23112
dc.description165 Halamanen_US
dc.description.abstractThis research entitled "Japanese Language Particle (Joshi) Acquisition On Children in Fuji Kindergarten Jakarta". The purpose of this study is to describe the type of Japanese particles that have been obtained and the type of particles that are often used by children in Fuji Kindergarten Jakarta. This research entitled "Acquisition of Particle (Joshi) Japanese Language On Children in Fuji Kindergarten Jakarta". This research has a purpose to describe the type of Japanese language particles that have been obtained and often used by children and also explain the use of Japanese child particles (joshi) used and the factors that influence it. This research takes place in TK Fuji Jakarta by using children who are students in kindergarten as research respondents. This study uses a cognitive genetic psycholinguistic theory in which the human brain is genetically prepared for language. The human brain has been supplemented by a universal language structure called the Language Acquisition Device (LAD). In the language acquisition process, the LAD receives phrase and other related data through the senses as inputs and forms linguistic formulas based on that input which is then declared as output and its output type is a particle that consisting of four group : Kakujoshi, Setsuzokujoshi, Shuujoshi and Fukujoshi. The method used when collecting data is Metode Simak (Observation Method) that uses continuance techniques; which is Teknik Sadap (Tapping Technique), Teknik Simak Libat Cakap (Involved Conversation Observation Technique) and Writing Technique. Then proceed with Metode Cakap that which researcher conducts a direct conversation with the child to obtain oral data. In the data analysis using Correlation Method or Metode Padan. The technique that be used to develop the correlation method is Teknik Pilah Unsur Penentu dan Teknik Hubung Banding Menyamakan (Connecting and Comparing Technique). From the data can be concluded that based on the type of particles, the children in Fuji Kindergarten Jakarta have obtained Kakujoshi (de (で), he (へ), ga (が), ni (に), no (の), o (を), to (と), ya (や)), Setsuzokujoshi (kara (から), demo (でも), ba (ば)), Shuujoshi (ne (ね), no (の), yo (よ), ya (や)) dan Fukujoshi (dake (だけ), made (まで), mo (も), shika (しか), wa (は)). The most commonly particles that be used by children are yo (よ) of the Shuujoshi group. Factors that support and influence the acquisition of language on children in Fuji Jakarta kindergarten are biological factors, social environmental factors, intelligence factors and motivation factors.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini berjudul “Pemerolehan Partikel (Joshi) Bahasa Jepang Pada Anak di TK Fuji Jakarta”. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mendeskripsikan jenis partikel bahasa Jepang yang sudah diperoleh dan yang sering digunakan oleh anak dan juga menjelaskan penggunaan partikel (joshi) bahasa Jepang yang digunakan anak dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Penelitian ini mengambil lokasi di TK Fuji Jakarta dengan menggunakan anak-anak yang merupakan siswa di TK tersebut sebagai responden penelitiannya. Penelitian ini menggunakan teori psikolinguistik genetik kognitif yang berhubungan dengan Language Acquisition Device (LAD) dan juga performansi dan kompetensi anak dalam pemerolehan bahasa. Metode yang digunakan dalam pengumpulan data yaitu metode simak dengan menggunakan teknik sadap, teknik simak libat cakap, dan teknik catat. Kemudian dilanjutkan dengan metode cakap dimana peneliti melakukan percakapan langsung dengan anak untuk memperoleh data lisan. Dalam analisis data digunakan metode padan. Teknik yang digunakan untuk mengembangkan metode padan yaitu teknik pilah unsur penentu dan teknik hubung banding menyamakan. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini yaitu berdasarkan jenis partikel, anak di TK Fuji Jakarta sudah memperoleh Kakujoshi (de (で), he (へ), ga (が), ni (に), no (の), o (を), to (と), ya (や)), Setsuzokujoshi (kara (から), demo (でも), ba (ば)), Shuujoshi (ne (ね), no (の), yo (よ), ya (や)) dan Fukujoshi (dake (だけ), made (まで), mo (も), shika (しか), wa (は)). Jenis partikel yang paling sering digunakan oleh anak yaitu partikel yo (よ) dari kelompok Shuujoshi. Faktor-faktor yang mendukung dan mempengaruhi pemerolehan bahasa pada anak di TK Fuji Jakarta yaitu faktor biologis, faktor lingkungan sosial, faktor intelegensi dan faktor motivasi.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectPemerolehan Bahasaen_US
dc.subjectPsikolinguistiken_US
dc.subjectPartikel (Joshi)en_US
dc.subjectFaktor-Faktoren_US
dc.titlePemerolehan Partikel (Joshi) Bahasa Jepang pada Anak di TK Fuji Jakartaen_US
dc.typeTesis Magisteren_US
dc.identifier.nimnipnik147009041


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record