Show simple item record

dc.contributor.advisorEfendi, Syahril
dc.contributor.advisorZarlis, Muhammad
dc.contributor.authorSarina
dc.date.accessioned2020-01-30T01:13:56Z
dc.date.available2020-01-30T01:13:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/23283
dc.description49 Halamanen_US
dc.description.abstractThis paper examines the problems in the supply chain regarding the emissions released from the means of transportation as well as industrial waste problems. To solve the problems, the researcher used closed-loop supply chain network where it consists of two parts, namely forward logistic and reverse logistic. Reverse logistic suplai chain aims to recycle the recyclable goods (recycle). And then continued by designing model of multi-objective linear programming so the function of the goals could be achieved optimally by considering some variables, parameters, assumptions and constraints. The aim of developing this model is to minimize the total whole cost through the first objective function is to minimize the total cost of transportation in forward logistics that obtained by minimizing the transport mileage in forward logistics, so it could reduce the environmental burden of emitted gas emissions. The second objective function is to minimize the total cost of transport in reverse logistics and the last purpose is to encourage the customers to use recycled products. The echelon for forward logistics consists of suppliers, factories, warehouses, DC, and the customers. Reverse logistic consists of collection centers, dismantlers, repair centers, disposal and decomposition centers.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini membahas tentang permasalahan dalam rantai suplai mengenai emisi yang dikeluarkan dari alat transportasi serta masalah limbah yang dihasilkan oleh industri. Untuk mengatasi penelitian ini dikembangkan model program liniermultiobjektif agar dapat mengoptimalkan fungsi tujuan yang hendak di capai, yaitu dengan cara merancang beberapa variabel, parameter, asumsi dan kendala untuk ketiga fungsi tujuan. Adapun fungsi tujuan dikembangkannya model ini adalah meminimalkan total biaya keseluruhan melalui fungsi tujuan yang pertama yaitu meminimalkan total biaya transportasi di logistik maju yang diperoleh dengan cara meminimalkan jarak tempuh transportasi di logistik maju, sehingga dapat mengurangi beban lingkungan dari emisi gas yang dikeluarkan. Fungsi tujuan yang kedua yaitu meminimalkan total biaya transportasi di logistik mundur dan fungsi tujuan yang terakhir yaitu mendorong pelanggan menggunakan produk daur ulang. Jaringan rantai suplai yang digunakan adalah jaringan rantai suplai loop tertutup (close-loop) dimana jaringan ini membahas aliran logistik maju (forward logistic) dan logistik mundur (reverse logistic). aliran logistik mundur rantai suplai bertujuan untuk mengolah kembali barang yang dapat di daur ulang (recycle). Adapun eselon untuk logistik maju terdiri dari pemasok, pabrik, gudang, DC, pelanggan. Dan logistik mundur terdiri dari pusat koleksi, dismantlers, pusat perbaikan, pembuangan dan pusat dekomposisi.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectJaringan Green Rantai Suplaien_US
dc.subjectClose-Loop Rantai Suplaien_US
dc.subjectOptimisasi Multi- Objektifen_US
dc.titleModel Multi-Objektif untuk Optimisasi Jaringan Green Rantai Suplaien_US
dc.typeTesis Magisteren_US
dc.identifier.nimnipnik157021021


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record