The Influence of Emotional Intelligence in Improving Student’s Speaking Skill at SMp Kalam Kudus 1 Medan: A Psycholinguistic Analysis
View/ Open
Date
2018Author
Simamora, Indah
Advisor(s)
Sembiring, Matius CA
Rangkuti, Rahmadsyah
Metadata
Show full item recordAbstract
This thesis is titled “The Influence Of Emotional Intelligence Improving Student’s
Speaking Skill at SMP KALAM KUDUS I MEDAN “A PSYCHOLINGUISTIC
ANALYSIS”. In this thesis the object analyzed is the third grade of SMP KALAM
KUDUS I MEDAN by using English speaking and questionnare test as a data
collection instrument distributed on December 04, 2017 until December 11, 2017.
Ability in speaking is very important for social life because through talking with a
good vocabulary mastery will give understanding to others as a tool to communicate
well. The influence of skill development cannot be separated from the ability that is
owned where EQ is very supportive to get the skills to speak. Then students must
have self-awareness, self-regulation, self-motivation, empathy, foster relationships.
And related to the conditions that must be possessed in the skills of speaking, namely
intelligence, desire, communicate, motivation and personality. The researcher chose
a quantitative research method which is a good way to test and measure the level of
emotional intelligence and speaking ability of students and interpret the results of
research in terms of numerical statistics. The achievement of research objectives is to
know emotional intelligence (EQ), speaking skills of third grade students SMP
KALAM KUDUS I MEDAN. Researchers used tests and questionnaires to obtain
research data. The analysis results are known to 20 students. From the calculation
of
X 100%=N the emotional intelligence score is directly proportional to the
students' speaking skills. Controlling in self well in understanding emotional
intelligence improves students' ability in speaking skills. Skripsi ini berjudul “The Influence Of Emotional Intelligence Improving Student’s
Speaking Skill at SMP KALAM KUDUS I MEDAN “A PSYCHOLINGUISTIC
ANALYSIS”. Dalam skripsi ini objek yang dianalisis adalah siswa kelas III SMP
KALAM KUDUS I MEDAN dengan menggunakan tes berbicara bahasa Inggris dan
kusioner sebagai instrumen pengumpulan data yang di distribusikan pada tanggal 04
Desember 2017 sampai dengan 11 Desember 2017. Kemampuan dalam berbicara
sangat penting bagi kehidupan sosial karena melalui berbicara dengan penguasaan
kosa kata yang baik akan memberikan kepemahaman terhadap orang lain sebagai alat
untuk berkomunikasi dengan baik. Pengaruh perkembangan keterampilan tersebut
tidak terlepas dari kemampuan yang dimiliki. Dimana EQ sangat menunjang untuk
mendapat keterampilan berbicara. Maka siswa harus memiliki kesadaran diri,
pengaturan diri, motivasi diri, empati, membina hubungan. Dan berkaitan dengan
kondisi yang harus dimiliki dalam keterampilan berbicara, yaitu kecerdasan,
keinginan, berkomunikasi, motivasi dan kepribadian. Peneliti memilih metode
penelitian kuantitatif yang merupakan cara yang tepat untuk menguji dan mengukur
tingkat kecerdasan emosional dan kemampuan berbicara siswa dan menafsirkan hasil
penelitian dalam analisis statistik deskriptif. Pencapaian tujuan penelitian adalah
mengetahui kecerdasan emosional (EQ), keterampilan berbicara siswa kelas III SMP
KALAM KUDUS I MEDAN. Peneliti menggunakan tes dan kuesioner untuk
mendapatkan data penelitian. Hasil analisis diketahui 20 siswa. Dari perhitungan
X
100%=N diatas, skor kecerdasan emosional berbanding lurus dengan keterampilan
berbicara siswa. Mengontrol diri dengan baik dalam pemahaman kecerdasan
emosional meningkatkan kemampuan siswa dalam keterampilan berbicara.
Collections
- Undergraduate Theses [842]