Errors in Pronouncing Consonant Cluster (R/Consonant) by Javanese Students of SMPN 2 Talawi Batu Bara Sumatera Utara
View/ Open
Date
2018Author
Sundary, Anggun
Advisor(s)
Ganie, Rohani
Rangkuti, Rahmadsyah
Metadata
Show full item recordAbstract
This thesis entitled Errors in Pronouncing Consonant Cluster (r/consonant) by
Javanese Students of SMPN 2 Talawi Batu Bara Sumatera Utara. Consonant
cluster (CC) is a group of two or more consonant sounds that come before (onset),
after (coda), or between (medial) vowels. This thesis analyses how javanese
students of SMPN 2 Talawi Batu Bara make errors in pronouncing english
consonant cluster (r/consonant). Next identifies type of error students make in
pronouncing english consonant cluster (r/consonant) and causes of the error of
pronunciation by javanese students. After that, find best strategies that can be
offered to overcome those errors. This thesis used Dulay‟s theory to categorize
types of error based on surface strategy taxonomy that divided into four, namely
omission, addition, misformation and misordering and causes of error namely,
intralingual error and interlingual error. This thesis is a descriptive-qualitative
study which provides a qualitative description on the pronunciation of english
consonant cluster (r/consonant). Based on the analysis of the data, students make
332 errors in pronouncing english consonant cluster (r/consonant) in type of error
24 omission, 0 addition, 198 misformation and 110 misordering. Meanwhile in
causes of error, 202 interlingual error and 130 intralingual error are also found.
The most dominant error is misordering /r/ caused by interlingual error. The
application of teaching pronunciation by Gerald Kelly; Drilling and Giving
feedback are effective to reduce occurances of errors from 332 errors become 165
errors. Skripsi ini berjudul Errors in Pronouncing Consonant Cluster (r/consonant) by
Javanese Students of SMPN 2 Talawi Batu Bara Sumatera Utara. Gugus
konsonan adalah sekelompok dua atau lebih bunyi konsonan yang datang
sebelum, sesudah, atau diantara vowel. Skripsi ini menganalisis bagaimana murid
suku jawa di SMPN 2 Talawi Batu Bara membuat kesalahan dalam mengucapkan
gugus klaster konsonan bahasa inggris (r/konsonan). Kemudian, mengidentifikasi
tipe kesalahan dalam mengucapkan gugus klaster konsonan bahasa inggris
(r/konsonan) dan penyebab kesalahan pengucapan oleh murid suku jawa. Setelah
itu, menemukan strategi yang bisa ditawarkan untuk mengatasi kesalahan
tersebut. Skripsi ini menggunakan teori Dulay untuk mengkategorikan tipe-tipe
kesalahan berdasarkan taksonomi strategi surface yang dibagi menjadi empat
yaitu, omisi, adisi, misformasi dan misorder dan penyebab kesalahan yaitu,
kesalahan intralingual dan kesalahan interlingual. Skripsi ini menggunakan
metode deskriptif-kualitatif yang memberikan deskripsi kualitatif dalam
pengucapan klaster konsonan bahasa inggris (r/konsonan). Berdasarkan analisis
data, murid membuat 332 kesalahan dalam mengucapkan klaster konsonan
(r/konsonan) jenis 24 omisi, 0 adisi, 198 misformasi and 110 misorder. Sementara
itu penyebab kesalahan , faktor yang menyebabkan 202 kesalahan interlingual dan
130 kesalahan intralingual juga ditemukan. Kesalahan yang paling dominan
adalah misorder /r/ yang disebabkan oleh kesalahan interlingual. Penerapan
strategi pengajaran pengucapan oleh Gerald Kelly yaitu Drilling dan Giving
feedback efektif untuk mengurangi terjadinya kesalahan dari 332 kesalahan
menjadi 165 kesalahan.
Collections
- Undergraduate Theses [774]