• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Engineering
    • Department of Industrial Engineering
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Engineering
    • Department of Industrial Engineering
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Implementasi Lean Service untuk Mengurangi Lead Time dan Non-Value Added Activities di Bank Rakyat Indonesia Cabang Iskandar Muda

    View/Open
    fulltext (1.874Mb)
    Date
    2018
    Author
    Tarigan, Uni Pratama Pebrina
    Advisor(s)
    Matondang, A. Rahim
    Hidayati, Juliza
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Seiring dengan meningkatnya kebutuhan masyarakat yang konsumtif, lembaga perbankan dituntut untuk dapat memenuhi kebutuhan masyarakat melalui aplikasi dengan serangkaian atribut yang melekat dalam layanan. Salah satunya adalah layanan kredit kepemilikan kendaraan bermotor. Namun dalam implementasinya, pembatalan kredit menjadi masalah utama karena kehilangan kesempatan untuk mendapatkan pelanggan baru. Lean Service digunakan untuk menghilangkan aktivitas-aktivitas yang boros atau tidak bernilai tambah dari semua proses aplikasi kredit sehingga dapat mengurangi Lead Time dan aktivitas yang tidak memberikan nilai tambah. Setelah menggambar kondisi perusahaan dengan Value Stream Mapping, klasifikasi aktivitas menunjukkan bahwa Aktivitas Bernilai Tambah adalah 42% sedangkan Aktivitas Non Nilai Tambah adalah 58%. Oleh karena itu, identifikasi akar penyebab kegagalan tertinggi dengan Fishbone Diagram dan FMEA dengan kegiatan verifikasi berulang sebagai hasilnya. Studi ini merekomendasikan proses bisnis baru dengan mengurangi dari 21 kegiatan menjadi 18 kegiatan dan mengurangi waktu proses dari 5220 menit menjadi 2571 menit atau sama dengan 6 hari. Oleh karena itu didapatkan efisiensi waktu prosesnya sebesar 49,26%.
     
    The increase in consumptive people’s needs has caused Banking institution to fulfill it through the application of series attributes bound in services. One of them is the service credit for motor vehicle ownership. In its implementation, however, Revocation of credit becomes the main problem because the Bank will lose its new clients. Lean service is used to eliminate wasteful activities which have no value-added of all processes of credit application so that they can decrease Lead Time and activities which have no value-added. After Value Stream Mapping is used to describe a company’s condition, activity classification indicates that value-added activities are 42%, while non-value-added activities are 58%. Therefore, identifying the cause of the highest failure with Fishbone Diagram and FMEA with repeated verification activities become the result. This research recommends the process of a new business by decreasing from 21 activities to 18 activities and decreasing the process time from 5,220 minutes to 2,571 minutes, equivalent with 6 days. Therefore, the process of time efficiency is 49.26%.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/12295
    Collections
    • Master Theses [185]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV