• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Improving Students’ Ability in Writing Report Text Through Mind Mapping: A Case Study at SMA Swasta UISU Medan

    View/Open
    Fulltext (2.609Mb)
    Date
    2018
    Author
    Fhadila, Rizka
    Advisor(s)
    Rangkuti, Rahmadsyah
    Putri, Dian Marisha
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis entitled “IMPROVING STUDENTS ABILITY IN WRITING REPORT TEXT THROUGH MIND MAPPING’’.The aims of this research to describe how Mind Mapping strategy improve the students’ ability in writing report text including the skill in (1) organization the idea, (2) developing ideas, (3) using correct grammar especially using present tense in writing report text, (4) and using mechanism including the conventions of spelling, capitalization, and punctuation and (5) style is expressions to strength the writing.The writer conducted a classroom action research from July 18th to July 27th 2018 at class XI-IPA1 SMA Swasta Uisu, Medan. Before the researcher started the first cycle, the researcher did the pre test in order to know the problem and difficulties in writing report text result before the mind mapping strategy applied. After doing the pre-test, the researcher giving four phases. The phases were planning, action, observation, and reflection. To collect the qualitative data the researcher used field notes and interview. To collect the quantitative data the researcher conducted the test. The test were pre-test and post-test. The researcher analyzed the mean score of the test to compare differences between pre-test and post-test.The result of the research shows that the students’ in writing report text has been improved after the implementation of Mind Mapping to teach writing. Its proven by the improvement of students’ writing score from 62,48% in pre-test and 73,08% in first cycle test to 79,40% in post-test. Based on the research findings, the writer concludes that Mind Mapping is effective to teach writing in English subject. Based on the result of the research, the researcher suggest that the teacher should be implement the mind mapping strategy as an alternative technique in teaching writing. The method can improve the students’ writing skill and when the students are well attracted by interesting method, they will motivated to write.
     
    Skripsi ini berjudul “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MENULIS TEKS TEKS MELALUI PEMETAAN PIKIR”. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan bagaimana strategi Mind Mapping meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks laporan termasuk keterampilan dalam (1) organisasi ide, (2) ) mengembangkan ide, (3) menggunakan tata bahasa yang benar terutama menggunakan present tense dalam menulis teks laporan, (4) dan menggunakan mekanisme termasuk konvensi ejaan, kapitalisasi, dan tanda baca dan (5) gaya adalah ekspresi untuk memperkuat penulisan. Penulis melakukan penelitian tindakan kelas dari 18 Juli hingga 27 Juli 2018 di kelas XI-IPA1 SMA Swasta Uisu, Medan. Sebelum peneliti memulai siklus pertama, peneliti melakukan tes awal untuk mengetahui masalah dan kesulitan dalam menulis hasil teks laporan sebelum strategi pemetaan pikiran diterapkan. Setelah melakukan pre-test, peneliti memberikan empat fase. Tahapannya adalah perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Untuk mengumpulkan data kualitatif, peneliti menggunakan catatan lapangan dan wawancara. Untuk mengumpulkan data kuantitatif, peneliti melakukan tes. Tesnya adalah pre-test dan post-test. Peneliti menganalisis nilai rata-rata dari tes untuk membandingkan perbedaan antara pre-test dan post-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dalam menulis teks laporan telah diperbaiki setelah implementasi Mind Mapping untuk mengajar menulis. Hal ini terbukti dengan peningkatan nilai menulis siswa dari 62,48% dalam pre-test dan 73,08% pada tes siklus pertama menjadi 79,40% dalam post-test. Berdasarkan hasil penelitian, penulis menyimpulkan bahwa Mind Mapping efektif untuk mengajarkan menulis dalam mata pelajaran Bahasa Inggris. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menyarankan bahwa guru harus menerapkan strategi mind mapping sebagai teknik alternatif dalam pengajaran menulis. Metode ini dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa dan ketika siswa tertarik dengan metode yang menarik, mereka akan termotivasi untuk menulis.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/12842
    Collections
    • Undergraduate Theses [842]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV