• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of Chinese Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of Chinese Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Fungsi Permainan Mahjong dalam Konteks Upacara Kematian pada Budaya Masyarakat Tionghoa di Kota Panipahan, Kepulauan Riau

    麻将游戏在Panipahan 华人中葬礼的功能 Májiàng Yóuxì Zài Panipahan Huárén Zhōng Zànglǐ De Gōngnéng

    View/Open
    Fulltext (3.964Mb)
    Date
    2018
    Author
    Sianturi, Eva
    Advisor(s)
    Takari, Muhammad
    Ayuningtias, Niza
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis is titled "Mahjong Game in the Context of the Death Ceremony of Chinese Society Culture in Panipahan City, Riau Islands." The purpose of this study was to explain how the Mahjong played in the context of the Death Ceremony of Chinese Culture in Panipahan City, Riau Islands. This thesis uses Functionalism theory Bronnislaw Malinowski. The method used is descriptive method with a qualitative approach. Data is collected by observing, interviewing informants related to Mahjong, and from literature studies of books, journals, theses, and websites. The results of this study are: Mahjong game in Panipahan city is quite developed, this can be seen from several functions, as entertainment, exercising patience, improving family relations, as a means of sports thinking, getting to know Chinese culture, and to increase concentration.
     
    Skripsi ini berjudul “Permainan Mahjong dalam Konteks Upacara Kematian pada Budaya Masyarakat Tionghoa di Kota Panipahan, Kepulauan Riau.” Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan bagaimana permainan Mahjong dalam Konteks Upacara Kematian pada Budaya Masyarakat Tionghoa di Kota Panipahan, Kepulauan Riau. Skripsi ini menggunakan teori Fungsionalisme Bronnislaw Malinowski. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan dengan melakukan observasi,wawancara dengan informan yang terkait dengan Mahjong, dan dari studi kepustakaan buku, jurnal, tesis, dan website. Hasil dari penelitian ini yaitu: Permainan Mahjong di kota Panipahan cukup berkembang hal ini dapat dilihat dari beberapa fungsi, sebagai hiburan, melatih kesabaran, meningkatkan hubungan kekeluargaan, sebagai sarana olahraga berpikir, untuk mengenal budaya Tionghoa, dan untuk meningkatkan daya konsentrasi.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/13057
    Collections
    • Undergraduate Theses [323]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV