Pemilihan Bahasa Mandarin di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara
苏北大学中文系的学生用汉语交流的选择 (Sū Běi Dàxué Zhōngwén Xì De Xuéshēng Yòng Hànyǔ Jiāoliú De Xuǎnzé)
View/ Open
Date
2019Author
Naibaho, Nabilah Zatadini
Advisor(s)
Pujiono, Mhd
Ayuningtias, Niza
Metadata
Show full item recordAbstract
The research was entitled, "The Choice of Mandarin Language in Chinese Literature Students The Faculty of Culture University of North Sumatra苏北大学中文系的学生用汉语交流的选择(Sū běi dàxué zhōngwén xì de xuéshēng yòng hànyǔ jiāoliú de xuǎnzé)”. The research aim to describes the form realized language choice and the most dominant social factors for the choice of Mandarin in Chinese Literature Students The Faculty of Culture University of North Sumatra. This study aims to (1) To describe the choice of language in daily communication to the Chinese Literature Students of the The Faculty of Culture University of North Sumatra; (2) describe the most dominant social factors used in the choice of mandarin students in Chinese Literature at the Faculty of Culture University of North Sumatra. The theory used in this research is sociolinguistic theory and language choice theory by Ervin-Tripp. The method used in this research is descriptive qualitative method. This research data is Chinese Literature students at the Faculty of Culture University of North Sumatra in the form of questionnaires. The source of this research data is Chinese Literature Students The Faculty of Culture University of North Sumatra. Data collection techniques used in discussing and solving the problem of this research are observation techniques and questionnaire techniques. The results of this study indicate (1) The forms of social factors that arise are the setting factors (time and place) and the situation as many as 3 types, the participant factor in the interaction as many as 5 types, the conversation topic factor as much as 2 types, and the interaction function factor as much as 1 type; (2) The most dominant percentage of social factors was the percentage of participants' social factors in interaction totaling 45, 4%, setting (time and place) and situation amounting to 27.3%, conversation topics totaling 18.2% and interaction functions amounting to 9.1%. Penelitian ini berjudul, “Pemilihan Bahasa Mandarin di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara 苏北大学中文系的学生用汉语交流的选择(Sū běi dàxué zhōngwén xì de xuéshēng yòng hànyǔ jiāoliú de xuǎnzé)”. Fokus penelitian ini mendeskripsikan bentuk direalisasikan pemilihan bahasa dan faktor sosial yang paling dominan pemilihan bahasa mandarin di kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara. Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mendeskripsikan pilihan bahasa dalam komunikasi sehari-hari pada Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara; (2) mendeskripsikan faktor sosial yang paling dominan digunakan dalam Pemilihan Bahasa Mandarin Di Kalangan Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara. Teori yang digunakan adalah teori sosiolinguistik dan teori pemilihan bahasa oleh Ervin-Tripp. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Data penelitian ini adalah mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara berupa kuesioner. Sumber data penelitian ini adalah Mahasiswa Sastra Cina Fakultas Ilmu Budaya Universitas Sumatera Utara. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam membahas dan memecahkan masalah penelitian ini adalah teknik observasi dan teknik kuesioner. Hasil penelitian ini menunjukkan (1) Bentuk-bentuk faktor sosial yang muncul yaitu faktor latar (waktu dan tempat) dan situasi sebanyak 3 jenis, faktor partisipan dalam interaksi sebanyak 5 jenis, faktor topik percakapan sebanyak 2 jenis, dan faktor fungsi interaksi sebanyak 1 jenis; (2) persentase faktor sosial yang paling dominan adalah persentase dari faktor sosial partisipan dalam interaksi berjumlah 45, 4 %, Latar (waktu dan tempat) dan situasi berjumlah 27,3%, Topik percakapan berjumlah 18,2% dan fungsi interaksi berjumlah 9,1%.
Collections
- Undergraduate Theses [300]