dc.contributor.advisor | Nurlela | |
dc.contributor.advisor | Zein, T. Thyrhaya | |
dc.contributor.author | Wulandari, Zeyhan Lembara | |
dc.date.accessioned | 2019-04-09T01:48:18Z | |
dc.date.available | 2019-04-09T01:48:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/13197 | |
dc.description.abstract | Rhetorical moves are a series of scientific work that has parts, namely the
introduction purpose, methods, result, conclusion. All of that must be
sequential and complete to make informative abstracts. The purpose of this
research are to identify the rhetorical moves of students‟ thesis abstract and to
describe the rhetorical moves realized in students‟ thesis abstract. This study
used qualitative as approach and research design is a content or document
analysis. The data was taken from English students‟ thesis abstract in
University of Sumatera Utara who graduated on 2017. The available data is
10 students‟ abstracts. Rubric from Swales‟ Model is used for research
instrument. Based on the research finding, the researcher found that there are
four moves types in their abstract, its proved by the persentage of rhetorical
move analysis: Introduction Purpose (18,75%), Methods (20%), Results
(12,5%), and Conclusion (3,75%). Also, this study indicates the differences
sequence of rhetorical moves in their abstract. Conclusion, most of English
students does not understand how to write abstract well according to the rules.
Therefor, these are ways that must be done so that the students can improve
their ability to write scientific papers, especilly in abstract. | en_US |
dc.description.abstract | Gerakan retoris adalah serangkaian karya ilmiah yang memiliki bagianbagian,
yaitu tujuan pengenalan, metode, hasil, kesimpulan. Semua itu harus
berurutan dan lengkap untuk membuat abstrak yang informatif. Tujuan
penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi gerakan retoris abstrak tesis
mahasiswa dan mendeskripsikan gerakan retorik yang direalisasikan dalam
abstrak tesis mahasiswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif
dan desain penelitian adalah konten atau analisis dokumen. Data diambil dari
abstrak tesis mahasiswa bahasa Inggris di Universitas Sumatera Utara yang
lulus pada 2017. Data yang tersedia adalah abstrak 10 siswa. Rubrik dari
Model Swales digunakan untuk instrumen penelitian. Berdasarkan temuan
penelitian, peneliti menemukan bahwa ada empat jenis gerakan dalam abstrak
mereka, yang dibuktikan oleh persentase analisis gerak retoris: Pendahuluan
Tujuan (18,75%), Metode (20%), Hasil (12,5%), dan Kesimpulan (3,75%).
Juga, penelitian ini menunjukkan perbedaan urutan gerakan retoris dalam
abstrak mereka. Kesimpulannya, sebagian besar siswa bahasa Inggris tidak
mengerti bagaimana menulis abstrak dengan baik sesuai dengan aturan. Oleh
karena itu, ini adalah cara yang harus dilakukan agar siswa dapat
meningkatkan kemampuan mereka untuk menulis makalah ilmiah, terutama
dalam abstrak. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Universitas Sumatera Utara | en_US |
dc.subject | Thesis Abstract | en_US |
dc.subject | Genre Analysis | en_US |
dc.subject | Rhetorical Moves | en_US |
dc.title | Rhetorical Moves Students’ Thesis Abstract | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.nim | NIM140705038 | en_US |
dc.identifier.submitter | Akhmad Danil | |
dc.description.type | Skripsi Sarjana | en_US |