• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
    • Department of Mathematics
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
    • Department of Mathematics
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Algoritma Clarke and Wright Savings untuk Optimasi Rute Pendistribusian Air Minum dalam Kemasan (Studi Kasus: PT Tirta Sumber Menaralestari)

    View/Open
    Fulltext (1.598Mb)
    Date
    2019
    Author
    Saragih, Jessa Arianty
    Advisor(s)
    Gultom, Parapat
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Distribution is the most important part of a company. Distribution refers to customer satisfaction. The condition of the scattered customers causes the vehicle to travel far. Companies must be able to determine the distribution route properly so that the distribution becomes optimal. The problem with this route is called the Vehicle Routing Problem (VRP). VRP is related to determining the optimal route for problems involving more than one vehicle with a certain capacity to serve a number of customers according to their request. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is one of the VRP classifications with each vehicle having a limited capacity. The purpose of this research is to optimize the distribution route of bottled water in PT Tirta Sumber Menaralestari by using Clarke and Wright Savings Algorithm. This algorithm uses the concept of saving. From the results of the solution using the Clarke and Wright Savings Algorithm, total mileage the vehicle is 56.15 km. This algorithm can provide the vehicle mileage savings by 7,36 km or 11,59 %.
     
    Distribusi merupakan bagian terpenting dalam sebuah perusahaan. Distribusi mengacu kepada kepuasan pelanggan. Kondisi pelanggan yang tersebar menyebabkan kendaraan harus menempuh perjalanan yang jauh. Perusahaan harus mampu menentukan rute distribusi dengan tepat agar pendistribusian menjadi optimal. Permasalahan rute ini disebut Vehicle Routing Problem (VRP). VRP berkaitan dengan penentuan rute optimal untuk permasalahan yang melibatkan lebih dari satu kendaraan dengan kapasitas tertentu untuk melayani sejumlah pelanggan sesuai dengan permintaannya. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) adalah salah satu bentuk VRP dengan setiap kendaraan mempunyai kapasitas yang terbatas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengoptimalkan rute pendistribusian air minum dalam kemasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings. Algoritma ini menggunakan konsep penghematan jarak. Dari hasil pembahasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings diperoleh jarak tempuh kendaraan sebesar 56,15 km. Algoritma ini mampu menghemat jarak tempuh kendaraan sebesar 7,36 km atau 11,59 %.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/13290
    Collections
    • Undergraduate Theses [1412]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV