Algoritma Clarke and Wright Savings untuk Optimasi Rute Pendistribusian Air Minum dalam Kemasan (Studi Kasus: PT Tirta Sumber Menaralestari)
View/ Open
Date
2019Author
Saragih, Jessa Arianty
Advisor(s)
Gultom, Parapat
Metadata
Show full item recordAbstract
Distribution is the most important part of a company. Distribution refers to customer satisfaction. The condition of the scattered customers causes the vehicle to travel far. Companies must be able to determine the distribution route properly so that the distribution becomes optimal. The problem with this route is called the Vehicle Routing Problem (VRP). VRP is related to determining the optimal route for problems involving more than one vehicle with a certain capacity to serve a number of customers according to their request. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is one of the VRP classifications with each vehicle having a limited capacity. The purpose of this research is to optimize the distribution route of bottled water in PT Tirta Sumber Menaralestari by using Clarke and Wright Savings Algorithm. This algorithm uses the concept of saving. From the results of the solution using the Clarke and Wright Savings Algorithm, total mileage the vehicle is 56.15 km. This algorithm can provide the vehicle mileage savings by 7,36 km or 11,59 %. Distribusi merupakan bagian terpenting dalam sebuah perusahaan. Distribusi mengacu kepada kepuasan pelanggan. Kondisi pelanggan yang tersebar menyebabkan kendaraan harus menempuh perjalanan yang jauh. Perusahaan harus mampu menentukan rute distribusi dengan tepat agar pendistribusian menjadi optimal. Permasalahan rute ini disebut Vehicle Routing Problem (VRP). VRP berkaitan dengan penentuan rute optimal untuk permasalahan yang melibatkan lebih dari satu kendaraan dengan kapasitas tertentu untuk melayani sejumlah pelanggan sesuai dengan permintaannya. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) adalah salah satu bentuk VRP dengan setiap kendaraan mempunyai kapasitas yang terbatas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengoptimalkan rute pendistribusian air minum dalam kemasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings. Algoritma ini menggunakan konsep penghematan jarak. Dari hasil pembahasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings diperoleh jarak tempuh kendaraan sebesar 56,15 km. Algoritma ini mampu menghemat jarak tempuh kendaraan sebesar 7,36 km atau 11,59 %.
Collections
- Undergraduate Theses [1407]