Show simple item record

dc.contributor.advisorGultom, Parapat
dc.contributor.authorSaragih, Jessa Arianty
dc.date.accessioned2019-04-10T03:16:21Z
dc.date.available2019-04-10T03:16:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/13290
dc.description.abstractDistribution is the most important part of a company. Distribution refers to customer satisfaction. The condition of the scattered customers causes the vehicle to travel far. Companies must be able to determine the distribution route properly so that the distribution becomes optimal. The problem with this route is called the Vehicle Routing Problem (VRP). VRP is related to determining the optimal route for problems involving more than one vehicle with a certain capacity to serve a number of customers according to their request. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is one of the VRP classifications with each vehicle having a limited capacity. The purpose of this research is to optimize the distribution route of bottled water in PT Tirta Sumber Menaralestari by using Clarke and Wright Savings Algorithm. This algorithm uses the concept of saving. From the results of the solution using the Clarke and Wright Savings Algorithm, total mileage the vehicle is 56.15 km. This algorithm can provide the vehicle mileage savings by 7,36 km or 11,59 %.en_US
dc.description.abstractDistribusi merupakan bagian terpenting dalam sebuah perusahaan. Distribusi mengacu kepada kepuasan pelanggan. Kondisi pelanggan yang tersebar menyebabkan kendaraan harus menempuh perjalanan yang jauh. Perusahaan harus mampu menentukan rute distribusi dengan tepat agar pendistribusian menjadi optimal. Permasalahan rute ini disebut Vehicle Routing Problem (VRP). VRP berkaitan dengan penentuan rute optimal untuk permasalahan yang melibatkan lebih dari satu kendaraan dengan kapasitas tertentu untuk melayani sejumlah pelanggan sesuai dengan permintaannya. Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) adalah salah satu bentuk VRP dengan setiap kendaraan mempunyai kapasitas yang terbatas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengoptimalkan rute pendistribusian air minum dalam kemasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings. Algoritma ini menggunakan konsep penghematan jarak. Dari hasil pembahasan dengan menggunakan Algoritma Clarke and Wright Savings diperoleh jarak tempuh kendaraan sebesar 56,15 km. Algoritma ini mampu menghemat jarak tempuh kendaraan sebesar 7,36 km atau 11,59 %.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectDistribusien_US
dc.subjectCapacitated vehicle routing problemen_US
dc.subjectAlgoritma Clarke and Wright Savingsen_US
dc.titleAlgoritma Clarke and Wright Savings untuk Optimasi Rute Pendistribusian Air Minum dalam Kemasan (Studi Kasus: PT Tirta Sumber Menaralestari)en_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM130803062en_US
dc.identifier.submitter130803062
dc.description.typeSkripsi Sarjanaen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record