dc.contributor.advisor | Sinar, T. Silvana | |
dc.contributor.advisor | Putri, Dian Marisha | |
dc.contributor.author | Yolanda, Debby | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T02:32:03Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T02:32:03Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/14412 | |
dc.description.abstract | This thesis entitled “A Multimodal Analysis of The Children‟s Picture Books
Wonderful World of English”. The objective of this thesis is to find out Textual
Metafunction and Compositional Meaning and to describe the verbal text and the
visual image contained in the children‘s picture books series Wonderful World of
English namely On the Move and Marvellous Monsters. For analyzing the verbal
text, is used the language metafunction Halliday, while for the visual analysis, is
used by the Unsworth‘s theory of Visual Narrative based from Kress and van
Leeuwen‘s theory. The textual metafunction devided into theme and rheme, while
composition meaning divided into intermodal integrated (layout), framing, and
focus. The data used in this research are verbiage and image taken from that
children‘s picture books. The methodology used in this research is descriptive
qualitative method. Multimodal is defined as the semiotic meanings that can be
made from the interrelationship of two or more modes, both verbal and nonverbal,
play an important role in making meaning. There are two results of the study
showed that the dominant element of the textual metafunction is topical theme
that has 180 themes from 185 total clauses, and 192 total rhemes. While the
dominant elements of compositional meanings is complementary layout in
intermodal integration, unbound image in framing, and centrifocal focus group in
focus. There are relations between textual elements and compositional elements in
making meaning from these children‘s picture books. | en_US |
dc.description.abstract | Judul penelitian ini adalah “A Multimodal Analysis of The Children‟s Picture
Books Wonderful World of English”. Penelitian skripsi ini bertujuan untuk
menemukan Metafungsi Tekstual dan Makna Komposisi dan menjelaskan teks
verbal dan gambar visual yang terkandung dalam seri buku bergambar anak-anak
Wonderful World of English yaitu On the Move dan Marvellous Monsters. Untuk
menganalisis teks verbal digunakan metafungsi bahasa Halliday, sedangkan untuk
menganalisis gambar visual digunakan teori Narasi Visual Unsworth yang
berdasarkan dari teori Kress dan van Leuween. Metafungsi tekstual terbagi
menjadi tema dan rema, sedangkan makna komposisi terbagi menjadi intermoda
terintegrasi (tata letak), pembingkaian, dan fokus. Data yang digunakan adalah
kata-kata dan gambar yang diambil dari buku bergambar anak tersebut.
Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif
deskriptif. Multimodal didefinisikan sebagai makna semiotik yang dapat dibuat
dari keterkaitan dua mode atau lebih, baik verbal dan nonverbal, yang memainkan
peran penting dalam membuat makna. Terdapat dua hasil penelitian yang
menunjukkan bahwa elemen metafungsi tekstual yang dominan adalah tema
topikal yang memiliki 180 tema dari 185 jumlah klausa, dan 192 jumlah rema.
Sedangkan elemen makna komposisi yang dominan adalah tata letak pelengkap
dalam intermoda terintegrasi, gambar tidak terikat dalam pembingkaian, dan
kelompok fokus centrifocal dalam fokus. Terdapat hubungan antara unsur-unsur
tekstual dan unsur-unsur komposisi dalam membuat makna pada buku bergambar
anak-anak ini. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Universitas Sumatera Utara | en_US |
dc.subject | Metafungsi | en_US |
dc.subject | Multimodal | en_US |
dc.subject | Buku Bergambar Anak | en_US |
dc.title | A Multimodal Analysis of The Children’s Picture Books Wonderful World of English | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.nim | NIM140705005 | |
dc.description.pages | 134 Halaman | en_US |
dc.description.type | Skripsi Sarjana | en_US |