A Multimodal Analysis of The Textbook Reading Explorer Foundations
View/ Open
Date
2019Author
Christine
Advisor(s)
Zein, T. Thyrhaya
Putri, Dian Marisha
Metadata
Show full item recordAbstract
This study aims to identify the elements of verbal and visual that appears in the textbook and analyse the meaning created by this elements. The data of multimodal elements found is taken from the verbal and visual data of the textbook Reading Explorer Foundations. Reading Explorer Foundations is an English education textbook published by National Geographic and Heinle Cengage Learning and are used as a teaching material for the students in the first year of junior high school in Sutomo 1. The selected data are the ones related to the topic of history, as it is one of the ideologies of National Geographic and the fact that historical texts are the best example of multimodal texts. The study applied the theory of multimodal, a combination of Halliday‘s Systemic Functional Linguistic and Kress and van Leeuwen‘s Grammar Visual Design to identify the elements of multimodals that appear in the textbook and analyse the meaning created by the elements. The thesis also followed the qualitative method of research proposed by Miles and Huberman. The result of this study finds out the three patterns of visual elements and experiential functions of the verbal elements. The findings are analysed for the meaning created by the multimodal elements in the subunits that are related to the ideology of history from National Geographic. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan elemen verbal dan visual yang muncul dalam buku teks dan menganalisis makna yang terbentuk dari elemen-elemen tersebut. Data elemen multimodal dikumpulkan dari data verbal dan visual yang terdapat dalam buku teks Reading Explorer Foundations. Reading Explorer Foundations adalah buku teks untuk pendidikan bahasa Inggris untuk murid kelas VII SMP Sutomo 1. Data yang dipilih adalah data yang berhubungan dengan topik sejarah, yang merupakan salah satu ideologi National Geographic dan juga bahwa teks sejarah adalah contoh yang teks multimodal yang paling akurat. Penelitian ini menggunakan teori multimodal, sebuah kombinasi dari teori Sistemik Fungsional Linguistik dari Halliday dan teori Desain Gramatika Visual dari Kress dan van Leeuwen, untuk menjelaskan elemen multimodal serta untuk menganalisis makna yang tercipta dari kombinasi elemen-elemen itu. Skripsi ini juga mengacu kepada penelitian kualitatif yang diusulkan oleh Miles dan Huberman. Hasil dari penelitian ini menemukan tiga pola pada elemen visual dan fungsi eksperiensial dalam elemen verbal. Penemuan ini dianalisis untuk memnemukan makna yang berhubungan dengan pandangan sejarah yang menjadi ideologi National Geographic.
Collections
- Undergraduate Theses [842]