The Analysis of Thematic Structure in Toefl Test Reading Comprehension
View/ Open
Date
2017Author
Marbun, Marthin S.P
Advisor(s)
Sinar, T. Silvana
Nurlela
Metadata
Show full item recordAbstract
The thesis entitled “The Analysisi of Thematic Structure in TOEFL Test Reading
Comprehension” is an analysis of Textual Function, especially the Thematic
Structure found in several selected text in Barron’s Practice Excercises for the
TOEFL. The objective of this study is to determine the Theme and Rheme, to
determine the types of Themes used, and to find out what theme is the most
dominant. In this thesis used Halliday’s theory which defines 4 types of Themes.
They are: Topical Theme, Interpersonal Theme, Textual Theme and Multiple Theme.
This thesis applies descriptive qualitative method. The data source is obtained by
randomly selecting the advertisements. From 5 teks selected which are Mickey
Mouse, Federal Policies for Native People, Eugene O’Neill, The Print Revolution,
and Hydrogen, there are found 183 clause. After the data is analyzed, there are found
164 Topical theme, 4 Interpersonal Theme, and 78 Textual Theme. From these
findings can be concluded that in reading comprehension teks Topical Theme is
dominantly used. Skripsi berjudul “The Analysisi of Thematic Structure in TOEFL Test Reading
Comprehension” merupakan suatu analisis tentang fungsi textual, khususnya tentang
Tema yang terdapat pada beberapa teks yang dipilih dari buku Barron’s Practice
Excercises for the TOEFL . Tujuan penulisan skripsi ini adalah untuk menentukan
Tema – Rema pada artikel dan menentukan jenis Tema yang digunakan dan struktur
tematiknya, serta menemukan tema dominan. Teori yang digunakan adalah teori
Halliday yang membagi tema menjadi 4 jenis, yaitu: Tema Topikal, Tema
Interpersonal, Tema Tekstual, dan Tema Majemuk (Multiple) Penelitian ini
menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data diperoleh dengan pemilihan sample
secara acak. Dari 5 teks yang dipilih yaitu Mickey Mouse, Federal Policies fo Native
People, Eugene O’Neill, The Print Revolution, dan Hydrogen, terkumpul sebanyak
183 klausa. Setelah data dianalisis, ditemukan bahwa Tema Topikal digunakan
sebanyak 164 klausa, Tema Interpersonal sebanyak 4 klausa, Tema Tekstual
sebanyak 78 klausa. Dari hasil temuan tersebut maka disimpulkan bahwa pada artikel
reading comprehension yang diteliti Tema Topikal digunakan secara dominan.
Collections
- Undergraduate Theses [842]