• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Medicine
    • Department of Psychiatry
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Medicine
    • Department of Psychiatry
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pengaruh Intervensi Psikoedukasi Keluarga Terhadap Pengetahuan, Pemberdayaan Anggota Keluarga Serta Kekambuhan Pasien Skizofrenik di Rumah Sakit Jiwa Provinsi Sumatera Utara

    View/Open
    Fulltext (1.718Mb)
    Date
    2015
    Author
    Liza, Rini Gusya
    Advisor(s)
    Loebis, Bahagia
    Camellia, Vita
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Objektif: Psikoedukasi keluarga telah terbukti menjadi intervensi yang efektif untuk pasien dengan skizofrenia dan anggota keluarga mereka. Tujuan penelitian ini adalah Untuk menilai pengaruh intervensi psikoedukasi keluarga terhadap pengetahuan, pemberdayaan anggota keluarga serta kekambuhan pasien skizofrenik. Metode: Penelitian randomized controlled trial dengan desain true experimental pre post test with control group. Jumlah subjek adalah 49 orang yang terdiri dari kelompok I (24 orang) adalah kelompok caregiver yang memperoleh terapi farmakologi dan terapi psikoedukasi keluarga dengan 3 sesi. Kelompok II (25 orang) adalah kelompok kontrol yaitu caregiver yang hanya mendapatkan terapi farmakologi saja. Studi ini dilakukan selama 6 bulan mulai dari Juni 2014 sampai dengan Desember 2014. Pada awal dan akhir penelitian diberikan kuesioner Tes Pengetahuan Skizofrenia dan Kuesioner Skala Pemberdayaan Keluarga dan pada akhir penelitian dilakukan penilaian angka kekambuhan. Hasil: Skor TPS sebelum intervensi pada kelompok intervensi (6.67±2.582) sedangkan pada kelompok kontrol adalah adalah (5.48±3.393). Sedangkan sesudah intervensi skor TPS pada kelompok intervensi (12.54±2.570). Skor SPK sebelum intervensi pada kelompok intervensi (2.54±0.619) sedangkan pada kelompok kontrol (2.25±0.633). Dan sesudah intervensi didapatkan skor SPK pada kelompok intervensi (3.47±0.309) dam pada kelompok kontrol (2.26±0.629). Pada akhir studi didapatkan perbedaan yang bermakna skor TPS dan skor SPK antara kelompok intervensi dan kelompok kontrol (p<0.05) dan didapatkan perbedaan yang bermakna angka kekambuhan/ relaps antara kelompok intervensi dengan kelompok kontrol Kesimpulan: Intervensi psikoedukasi keluarga sangat membantu dalam meningkatkan pengetahuan tentang skizofrenia dan meningkatkan pemberdayaan caregiver serta secara tidak langsung menurunkan angka kekambuhan pada pasien skizofrenik.
     
    Objective: family psychoeducation has proven to be an effective intervention for patients with schizophrenia and their family members. The purpose of this study was to assess the influence of family psychoeducation intervention on knowledge, empowerment of family members as well as the relapse of schizophrenic patients. Methods: The study was a randomized controlled trial with a true experimental design pre post-test with control group. The number of subjects was 49 people consisting of group I (24 people) are a group of caregivers who obtain pharmacological therapy and family psychoeducation therapy with 3 sessions. Group II (25 people) was the control group caregivers who just get pharmacological therapy alone. The study was conducted over 6 months from June 2014 to December 2014. At the beginning and end of the study are given questionnaires Knowledge About Schizophrenia Interview (Indonesian version) and the Family Empowerment Scale questionnaire (Indonesian version) and at the end of the study the relapse rate is assesed. Result: Score KASI before the intervention in the intervention group (6.67 ± 2582), while the control group is (5:48 ± 3,393). While the KASI scores after intervention in the intervention group (12:54 ± 2.570). FES score before intervention in the intervention group (2:54 ± 0619), while in the control group (0.633 ± 2:25). And after intervention FES scores obtained in the intervention group (0.309 ± 3:47) and in the control group (0.629 ± 2:26). At the end of the study found significant differences KASI and FES scores between the intervention group and the control group (p <0.05) and found significant differences in rate of relapse between the intervention group and control group Conclusion: family psychoeducation intervention is helpful in increasing knowledge about schizophrenia and increase caregiver empowerment and indirectly reduce the relapse rate in patients with schizophrenic.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/17454
    Collections
    • Master Theses [159]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV