Hubungan Tayangan Masterchef Indonesia di RCTI Terhadap Persepsi Mengenai Profesi dan Minat Masyarakat Menjadi Chef di Kota Medan
View/ Open
Date
2017Author
Lubis, Agnes Aprilisna
Advisor(s)
Pohan, Syafruddin
Rusni
Metadata
Show full item recordAbstract
This research is conducted to determine the correlation between watching MasterChef Indonesia on RCTI with perception of chef profession and interest to be a chef. This research used Cultivation Theory by Professor George Gerbner as a relevant theory in Mass Communication study. The method used in this research is quantitative method with correlational approach. Technique of data collection used were questionnaire, unstructured interview and document study. Respondents in this research were 123 people who gained from accidental sampling technique. They were divided into two that is 100 persons were society of Medan and 23 persons were students of Program Studi Tata Boga Akademi Pariwisata Kota Medan. Methods of data analysis in this study using Rank Spearman formulas and processed using SPSS version 13. The results showed that 1) there is a positive correlation between MasterChef Indonesia Programme with perception of Medan’s society about chef profession with a corelation coefficient of 0,634 and significant value 0,000; 2) there is a positive correlation between MasterChef Indonesia Programme with interest of society to be a chef with corelation coefficient of 0,501 and significant value 0,000; 3) there is a positive correlation between MasterChef Indonesia Programme with student’s perception of chef profession with a correlation coefficient of 0,429 and significant value 0,041; 4) there is a positive correlation between MasterChef Indonesia Programme with student’s interest to be a chef with correlation coefficient of 0,517 and significant value 0,012. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan tayangan MasterChef Indonesia terhadap persepsi mengenai profesi chef dan minat masyarakat menjadi chef. Penelitian ini menggunakan teori dalam kajian komunikasi massa yaitu Teori Kultivasi oleh Profesor George Gerbner, dengan menggunakan pendekatan kuantitatif yang bersifat korelasional. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner, wawancara bebas dan studi kepustakaan. Responden penelitian ini berjumlah 123 orang yang diperoleh dari teknik accidental sampling dengan sampel yang dibagi menjadi dua yaitu 100 orang masyarakat umum Kota Medan dan 23 orang mahasiswa Program Studi Tata Boga Akademi Pariwisata Medan. Hasil uji hipotesis menggunakan rumus Rank Spearman dan diolah dengan menggunakan SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) terdapat hubungan yang positif antara tayangan MasterChef Indonesia terhadap persepsi masyarakat umum mengenai profesi chef dengan nilai koefisien korelasi sebesar 0,634 dengan nilai signifikan sebesar 0,000, 2) terdapat hubungan yang positif antara tayangan MasterChef Indonesia terhadap minat masyarakat menjadi chef dengan nilai koefisien korelasi sebesar 0,501 dan nilai signifikan sebesar 0,000, 3) terdapat hubungan yang positif anatara tayangan MasterChef Indonesia dengan persepsi mahasiswa mengenai profesi chef dengan nilai korelasi sebesar 0,429 dan nilai signifikan sebesar 0,41, 4) terdapat hubungan yang positif antara tayangan MasterChef Indonesia dengan minat mahasiswa untuk menjadi chef dengan nilai korelasi sebesar 0,517 dan nilai signifikan 0,012.
Collections
- Master Theses [358]