• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Strategi Media Relations dalam Mempromosikan Kabupaten Samosir Sebagai Daerah Tujuan Wisata

    View/Open
    Fulltext (1.797Mb)
    Date
    2016
    Author
    Sinurat, Erni Waty
    Advisor(s)
    Zulkarnain, Iskandar
    Ginting, Rahmanita
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The objectives of this research are to to examine media relations strategy and to identify the obstacles encountered in implementing media relations strategy taken by public relations of Samosir Regency. This study uses a constructivist paradigm with qualitative approach. The Subject of the study consist of 12 people including 4 of the public relations division, 1 of department of tourism, arts and culture of Samosir regency, 5 of journalists on active duty in Samosir Regency government and 2 people from the community. To analyze the findings in the field, the research used four stages of public relations activities proposed by Cutlip, Center and Broom. This study uses a descriptive qualitative research through in depth interview, Focus Group Discussion and literature study from document and data of public Relations Division of Samosir Regency. The research was conducted from June to August 2015. The results show that the media relations strategy conducted by public relations division of district goverment is to provide the public information, update the latest schedule of activities of goverment , held a press conference, make advertorials, conduct journalist training and make documentation of tourism. Public relations department does not define the problem first before getting in the planning stage, this happens because the existing planning is a continuous activity that already exists every year is outlined in the budget execution. Public relations of Samosir Regency has implemented the planning, although there is still weaknesses in its evaluation. The strategy is implemented successfully promote Samosir district as a tourist destination through the publication in media . The constraints faced in implementing media relation strategy are the issue of human resources and the lack of provision facilities such as the press room for the journalists.
     
    Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji strategi media relations yang dilakukan bagian humas setdakab Samosir dalam mempromosikan Kabupaten Samosir sebagai daerah tujuan wisata dan untuk mengetahui hambatan yang dihadapi humas dalam menjalankan strategi media relations. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivisme dengan pendekatan kualitatif. Peneliti menganalisis hasil temuan penelitian di lapangan dengan menggunakan empat tahapan kegiatan humas yang dikemukakan oleh Cutlip, Center dan Broom. Subjek penelitian terdiri atas 12 orang yakni 4 orang dari bagian humas setdakab Samosir, 1 orang dari dinas pariwisata seni dan budaya Kabupaten Samosir, 5 orang dari wartawan yang aktif bertugas di Pemerintah Kabupaten Samosir dan 2 orang dari masyarakat. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara mendalam, diskusi kelompok terbatas dan teknik dokumentasi. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Juni hingga Agustus tahun 2015. Hasil penelitian ini adalah bagian humas setdakab Samosir menjalankan perencanaan strategis yakni memberikan pelayanan informasi publik, mengupdate jadwal terbaru kegiatan Pemerintah Kabupaten Samosir, mengadakan kegiatan temu pers, membuat advertorial, mengadakan pelatihan jurnalistik dan membuat bahan dokumentasi. Bagian humas setdakab Samosir tidak mendefinisikan masalah terlebih dahulu sebelum masuk dalam tahapan perencanaan, ini terjadi karena perencanaan yang ada merupakan kegiatan yang sudah berkelanjutan setiap tahunnya dan dibuat dalam dokumen pelaksanaan anggaran. Bagian humas setdakab Samosir telah mengimplementasikan setiap perencanaan yang ada walaupun masih ditemukan kelemahan dalam evaluasinya. Strategi media relations yang dilaksanakan bagian humas setdakab Samosir berhasil mempromosikan Kabupaten Samosir sebagai daerah tujuan wisata yaitu melalui publikasi pemberitaan pada media cetak. Hambatan yang dihadapi bagian humas setdakab Samosir dalam menjalankan strategi media relations adalah keterbatasan kemampuan SDM dalam menguasai tugas dan perannya dan penyediaan fasilitas yang masih kurang khususnya press room.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/19385
    Collections
    • Master Theses [358]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV