Gram Matical Errors in University Students‟ Recount Texts
View/ Open
Date
2017Author
Eliyati
Advisor(s)
Silalahi, Roswita
Sembiring, Matius C.A
Metadata
Show full item recordAbstract
This study is conducted in order to investigate the grammatical errors in recount text writing made by the students of Department of English FIB-USU. The objectives of this study are three parts; to find out the kinds of error; to find out the dominant error; and to explain why grammatical errors occur. Qualitative analysis is used in this study. The data of this research are obtained from the recount text writings written by 16 of undergraduate students of Department of English. They are assigned to write a recount text about “Your Experience about Natural Disaster (Earthquake) on December 26th 2004 in Medan”, with the length of the writing as 200-350 words. The main instrument in this research was the researcher herself as the planner, data collector, analyst, and finally the reporter of the research findings. This study finds that the students make the grammatical error in their writings. The findings of the study show that; there are 6 types of grammatical error found namely: tenses, preposition, articles, voices, morphological, and verbs errors; the dominant grammatical error found is tense errors which has total occurrences of 75 (26.31%) specifically the use of past tense; the reason why students‟ made dominant error in using specifically past tense is the students‟ are lack of understanding the linguistic features of recount text. From the analysis, it is found that the students commit making grammatical error in their writing. In order to avoid the students in making another grammatical error, the researcher has suggested taking out remediation based on each problematic area of grammatical error categories. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kesalahan tata bahasa dalam penulisan teks recount yang dilakukan oleh mahasiswa Jurusan Bahasa Inggris FIB-USU. Tujuan penelitian ini terbagi atas tiga bagian; untuk mengetahui jenis-jenis kesalahan; untuk mengetahui kesalahan yang lebih dominan; dan untuk menjelaskan mengapa kesalahan gramatikal terjadi. Analisis kualitatif digunakan dalam penelitian ini. Data penelitian ini diperoleh dari tulisan teks recount yang ditulis oleh 16 mahasiswa S1 Jurusan Bahasa Inggris. Mereka ditugaskan untuk menulis teks recount tentang “Pengalaman Anda tentang Bencana Alam (Gempa Bumi) pada tanggal 26 Desember 2004 di Medan”, dengan panjang penulisannya sebanyak 200-350 kata. Instrumen utama dalam penelitian ini adalah peneliti sendiri sebagai perencana, pengumpul data, analis, dan pembuat laporan hasil dari penelitian. Studi ini menemukan bahwa siswa membuat kesalahan gramatikal dalam tulisan mereka. Temuan penelitian menunjukkan bahwa; ada 6 jenis kesalahan tata bahasa yang ditemukan yaitu: tenses, preposisi, artikel, voice, morfologi, dan kesalahan kata kerja; kesalahan gramatikal yang lebih dominan ditemukan bahwa kesalahan tegang yang memiliki total 75 kesalahan atau (26,31%) khususnya penggunaan past tense; alasan mengapa kesalahan dominan yang dibuat oleh mahasiswa dalam menggunakan past tense secara khusus adalah mahasiswa kurang memahami ciri linguistik teks recount. Dari hasil analisis, ditemukan bahwa mahasiswa melakukan kesalahan tata bahasa dalam tulisan mereka. Untuk menghindari dalam membuat kesalahan gramatikal lainnya oleh mahasiswa, peneliti telah menyarankan untuk melakukan remediasi berdasarkan tiap kategori kesalahan gramatikal.
Collections
- Master Theses [255]
