The System and Structure of English Classroom Interaction at Grand English Course Dumai
View/ Open
Date
2017Author
Adawiyah, Mardiyatul
Advisor(s)
Sinar, T. Silvana
Nurlela
Metadata
Show full item recordAbstract
This research aims at revealing about system and structure of English classroom
interaction at Grand English Course Dumai. The transcriptions of talk-ininteraction
video recording between students and a native speaker are treated as
data to be analysed using discourse analysis approach by applying Martin’s model
of Conversation Analysis (CA) within the framework of Halliday’s Systemic
Functional Linguistic (SFL). The problems to be answered are the realization of
system and structure and the types of interpersonal metaphor occured in the
English classroom conversation. The study involved the analysis of move types,
mood types, speech function and coding of various clauses identified. Qualitative
research is applied in this study with observation and text analysis as the research
instruments and supported with library research to find literatures. The results
show that students play role as initiators, while the native as a supporter with
secondary knower followed by primary knower (k2˄k1) move type dominance;
the interaction is the one of information negotiation rather than goods and services
as the interlocutors opt highly for declarative and used imperative sparsely. The
analysis discovers that Response Statement to Question (RSQ) mostly appeared to
complete the giving information. Declarative questioning occurs most as the
prove that the interpersonal meaning of a structure does not always correspond
with its lexico-grammar. This study also demonstrates how a classroom talk is
conducted in a natural pairs of mood and speech function. It further provides
sufficient proof that students are strictly at the demanding end, consequently the
interaction is lack of feedbacks. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis sistem dan struktur percakapan
Bahasa Inggris dalam interaksi kelas di Grand English Course Dumai. Data
berupa transkripsi percakapan antara para siswa dan native dianalisis
menggunakan pendekatan analisis wacana dengan mengaplikasikan model
analisis percakapan Martin dalam lingkup Systemic Functional Linguistic
Halliday. Pertanyaan yang akan dijawab adalah bagaimana realisasi sistem dan
struktur dan jenis interpersonal metaphor yang digunakan dalam interaksi kelas
Bahasa Inggris tersebut. Penelitian ini meliputi analisis move, tipe-tipe mood,
speech function, dan coding. Tesis ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan
observasi dan analisis teks sebagai instrumen yang didukung oleh studi pustaka
sebagai acuan analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa para siswa berperan
sebagai initiator, sementara native sebagai supporter dengan dominasi move
k2˄k1; interaksi berorientasi pada penyebaran informasi daripada barang dan jasa,
dibuktikan oleh tingginya persentasi kalimat pernyataan dibandingkan kalimat
perintah. Dari analisis ditemukan bahwa Response Statement to Question (RSQ)
muncul dengan perhitungan terbanyak sebagai cara memberikan informasi atas
pertanyaan. Pertanyaan dalam bentuk pernyataan adalah bentuk terbanyak yang
digunakan dalam kaitannya dengan interpersonal metaphor. Penelitian ini juga
mengungkapkan bahwa percakapan Bahasa Inggris di dalam kelas dibentuk secara
alami dengan hubungan kongruen antara mood dan speech function. Ini lebih jauh
membuktikan, para siswa hanya benar-benar berperan sebagai demander, oleh
karena itu interaksi kelas Bahasa Inggris ini minim akan umpan-balik percakapan.
Collections
- Master Theses [255]
