• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The System and Structure of English Classroom Interaction at Grand English Course Dumai

    View/Open
    Fulltext (3.807Mb)
    Date
    2017
    Author
    Adawiyah, Mardiyatul
    Advisor(s)
    Sinar, T. Silvana
    Nurlela
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This research aims at revealing about system and structure of English classroom interaction at Grand English Course Dumai. The transcriptions of talk-ininteraction video recording between students and a native speaker are treated as data to be analysed using discourse analysis approach by applying Martin’s model of Conversation Analysis (CA) within the framework of Halliday’s Systemic Functional Linguistic (SFL). The problems to be answered are the realization of system and structure and the types of interpersonal metaphor occured in the English classroom conversation. The study involved the analysis of move types, mood types, speech function and coding of various clauses identified. Qualitative research is applied in this study with observation and text analysis as the research instruments and supported with library research to find literatures. The results show that students play role as initiators, while the native as a supporter with secondary knower followed by primary knower (k2˄k1) move type dominance; the interaction is the one of information negotiation rather than goods and services as the interlocutors opt highly for declarative and used imperative sparsely. The analysis discovers that Response Statement to Question (RSQ) mostly appeared to complete the giving information. Declarative questioning occurs most as the prove that the interpersonal meaning of a structure does not always correspond with its lexico-grammar. This study also demonstrates how a classroom talk is conducted in a natural pairs of mood and speech function. It further provides sufficient proof that students are strictly at the demanding end, consequently the interaction is lack of feedbacks.
     
    Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis sistem dan struktur percakapan Bahasa Inggris dalam interaksi kelas di Grand English Course Dumai. Data berupa transkripsi percakapan antara para siswa dan native dianalisis menggunakan pendekatan analisis wacana dengan mengaplikasikan model analisis percakapan Martin dalam lingkup Systemic Functional Linguistic Halliday. Pertanyaan yang akan dijawab adalah bagaimana realisasi sistem dan struktur dan jenis interpersonal metaphor yang digunakan dalam interaksi kelas Bahasa Inggris tersebut. Penelitian ini meliputi analisis move, tipe-tipe mood, speech function, dan coding. Tesis ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan observasi dan analisis teks sebagai instrumen yang didukung oleh studi pustaka sebagai acuan analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa para siswa berperan sebagai initiator, sementara native sebagai supporter dengan dominasi move k2˄k1; interaksi berorientasi pada penyebaran informasi daripada barang dan jasa, dibuktikan oleh tingginya persentasi kalimat pernyataan dibandingkan kalimat perintah. Dari analisis ditemukan bahwa Response Statement to Question (RSQ) muncul dengan perhitungan terbanyak sebagai cara memberikan informasi atas pertanyaan. Pertanyaan dalam bentuk pernyataan adalah bentuk terbanyak yang digunakan dalam kaitannya dengan interpersonal metaphor. Penelitian ini juga mengungkapkan bahwa percakapan Bahasa Inggris di dalam kelas dibentuk secara alami dengan hubungan kongruen antara mood dan speech function. Ini lebih jauh membuktikan, para siswa hanya benar-benar berperan sebagai demander, oleh karena itu interaksi kelas Bahasa Inggris ini minim akan umpan-balik percakapan.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/19443
    Collections
    • Master Theses [255]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV