Features of Scientific English in Primary Science Textbook
View/ Open
Date
2017Author
Putra, Pratama
Advisor(s)
Sinar, T. Silvana
Setia, Eddy
Metadata
Show full item recordAbstract
The objective of this study are (1) to find out the features of Scientific English in
International and Indonesian Primary English Science textbook and (2) to
describe the features of Scientific English found in International and Indonesian
Primary Science textbook influence the construction of science concept. The data
of this study are words, clauses, and sentences found in International primary
science textbook and national primary science textbook. The data obtained were
analyzed based on the systemic functional Linguistic (SFL) concepts. The data
were collected through study of documents and analyzed by condense the data to
find the distinctive features of Scientific English in primary science textbook. The
data found displayed by table and graphic. The findings of this study showed that
there are four distinctive features of Scientific English in primary science
textbook, they are: interlocking definitions, technical taxonomies, and lexical
density and grammatical metaphor. In the International primary science textbook
there are 34 terms of interlocking definitions, 32 terms of technical taxonomies,
15 nominalizations or 17% of the sentences in the text, and the lexical density for
the entire text is 56.65% and in National science textbook there are 40 terms of
interlocking definitions, 39 terms of technical taxonomies, 36 nominalizations or
19% of the sentences in the text, and the lexical density for the entire text is
56.12%. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui ciri-ciri bahasa Inggris
Ilmiah dalam buku teks Internasional dan Nasional IPA sekolah dasar berbahasa
Inggris (2) untuk mendeskripsikan pengaruh ciri-ciri Bahasa Inggris Ilmiah yang
terdapat dalam buku teks IPA Indonesia dan Internasional dalam pembangunan
konsep sains. Data untuk penelitian ini adalah kata-kata, klausa, dan kalimat
yang ditemukan dalam buku teks IPA Internasional sekolah dasar dan buku teks
IPA nasional sekolah dasar. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan konsep
Sistemik Fungsional Linguistic (SFL). Data dikumpulkan melalui studi dokumen
dan dianalisis dengan mereduksi data untuk menemukan ciri khas Bahasa Inggris
Ilmiah dalam buku teks IPA sekolah dasar. Data yang ditemukan ditampilkan
dengan tabel dan grafik. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa ada empat
ciri khas bahasa Inggris Ilmiah dalam buku teks sains utama, yaitu: definisi
saling terkait, taksonomi teknis, dan kerapatan leksikal dan metafora gramatikal.
Dalam buku teks sains utama Internasional ada 34 istilah definisi saling terkait,
32 istilah taksonomi teknis, 15 nominalisasi atau 17% dari kalimat dalam teks,
dan kerapatan leksikal untuk keseluruhan teks adalah 56,65% dan dalam buku
teks ilmu pengetahuan nasional ada 40 istilah definisi saling terkait, 39 istilah
taksonomi teknis, 36 nominalisasi atau 19% dari kalimat dalam teks, dan
kerapatan leksikal untuk keseluruhan teks adalah 56,12%.
Collections
- Master Theses [255]
