• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Strategi Komunikasi Pengajar “Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan” Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik

    View/Open
    Fulltext (3.633Mb)
    Date
    2019
    Author
    Rahma, An Nisa Dian
    Advisor(s)
    Asmara, Sakhyan
    Kholil, Syukur
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Communication strategy is one of the important components in the teaching-learning process. Teachers should have the capacity to communicate well in teaching in order to increase their students' learning performance. The objective of the research was to find out the communication strategy of the teachers at Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri, Medan, in guiding Grade 12 students of Senior High School to get good performance, some enabling and inhibiting factors in their process of communication, and the implementation of the forms of their communication strategy in increasing their students' learning performance. The research used qualitative method with case study design. The respondents were 7 teachers and 5 triangulation informants. The result of the research showed that the BKB Nurul Fikri implemented the stages of of communication strategy analysis on needs, design, development, implementation, and evaluation in the learning-teaching process. The enabling factors such as psychological factor and the people and inhibiting factors such as fatigue, school, and students at BKB Nurul Fikri, and learning disturbances such as noise and difficulty in understanding the lesson during the learning process. It is recommended that the teachers use the strategies of lecture, moderator, coordinator, and innovation as well as the six strategies and learning guidance.
     
    Strategi komunikasi merupakan salah satu komponen terpenting dalam proses belajar mengajar. Pengajar harus memiliki kemampuan berkomunikasi agar dapat memaparkan materi dengan baik kepada peserta didik sehingga dapat mengarahkan peserta didik untuk dapat meningkatkan prestasi belajar. Maka itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi yang dilakukan pengajar Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan dalam mengarahkan peserta didik kelas 12 SMA mendapatkan prestasi belajar, mengetahui faktor-faktor pendukung dan penghambat proses komunikasi pengajar dengan peserta didik kelas 12 SMA dalam meningkatkan prestasi belajar, dan implementasi bentuk-bentuk strategi komunikasi pengajar “Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan” dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Subjek penelitian adalah 7 orang pengajar dan 5 orang informan triangulasi. Dari hasil penelitian yang dilakukan peneliti menemukanBimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan telah menerapkan tahap-tahap strategi komunikasi seperti analisis kebutuhan, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi dalam proses belajar mengajar. Berbagai macam faktor pendukung seperti faktor psikologis dan masyarakat dan faktor penghambat seperti faktor kelelahan, faktor sekolah yang dialami oleh pengajar dan peserta didik Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan serta gangguan-gangguan belajar seperti keributan dan susahnya mengerti pelajaran yang terjadi selama proses belajar mengajar. Pengajar Bimbingan Konsultasi Belajar Nurul Fikri Medan juga melakukan implementasi bentuk strategi komunikasi seperti strategi ceramah, moderator, koordinator dan inovasi serta ke enam strategi bimbingan belajar.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/20275
    Collections
    • Master Theses [358]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV