• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Hubungan Kecerdasan Emosi, Konformitas, dan Tipe Kepribadian Terhadap Perilaku Cyberbullying pada Remaja

    View/Open
    Fulltext (1.888Mb)
    Date
    2019
    Author
    Noviandri, Marini
    Advisor(s)
    Hasnida
    Sutatminingsih, Raras
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The internet offers a lot of convenience and information for its users so that it becomes a thing that cannot be separated from human life. Adolescents, in particular, use the internet for communicative purposes but some research findings have found the potential for cyberbullying.Adolescents are still not able to control their emotions so they can easily express their anger frontally on social media.Peer groups are also one of the factors that influence the tendency of cyberbullying behavior. Cyberbullying behavior is also influenced by personality type.This study involved 182 adolescents aged 15-18 years in Medan.The instruments used in this research are cyberbullying behavior scale, emotional intelligence scale, conformity scale, and personality scale.The results of the analysis with multiple regression techniques show that there are no relationship between emotional quotient, conformity, and personality on cyberbullying behavior.
     
    Internet menawarkan banyak kemudahan maupun informasi bagi penggunanya sehingga menjadi suatu hal yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia. Remaja, khususnya, menggunakan internet untuk tujuan komunikatif akan tetapi beberapa hasil penelitian menemukan adanya potensi remaja untuk melakukan cyberbullying.Remaja masih belum cukup mampu mengendalikan emosinya sehingga dapat dengan mudah mengekspresikan kemarahannya secara frontal di media sosial. Kelompok teman sebaya juga menjadi salah satu faktor yang mempengaruhi kecenderungan perilaku cyberbullying. Selain itu perilaku cyberbullying juga dipengaruhi oleh faktor tipe kepribadian dari individu yang bersangkutan. Penelitian ini melibatkan 182 orang remaja yang berusia 15-18 tahun di kota Medan. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian adalah skala perilaku cyberbullying, skala kecerdasan emosi, skala konformitas, dan skala tipe kepribadian. Hasil analisa dengan teknik regresi berganda menunjukkan bahwatidak terdapat hubungan antara kecerdasan emosi, konformitas, dan tipe kepribadian terhadap perilaku cyberbullyingpada remaja.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/20461
    Collections
    • Master Theses (Psychology of Science) [277]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV