• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Engineering
    • Department of Environmental Engineering
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Engineering
    • Department of Environmental Engineering
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analisis Pengaruh Beban Emisi CO dan NO2 dari Kendaraan Bermotor Terhadap Kualitas Udara Ambien Roadside (Studi Kasus: Jalan SM. Raja, Jalan Gatot Subroto, dan Jalan Balai Kota)

    View/Open
    Fulltext (7.571Mb)
    Date
    2017
    Author
    Putri, Nidya Yuliani
    Advisor(s)
    Turmuzi, Muhammad
    Suryati, Isra’
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Air pollution from transportation activities accounted for 74% of total emissions released into the atmosphere and is expected to double. Medan is one of cities with high mobilization which has increased the number of vehicles by 3.9 % per year. This increasing will increase motor vehicle emissions, so that ambient air quality to decline. One of pollutants generated from motor vehicles are carbon monoxide (CO) and nitrogen dioxide (NO2). The purpose of this study to determine the influence CO and NO2 emissions load from motor vehicles to roadside ambient air quality in Medan, and influenceof traffic volume to ambient air quality, especially in SM. Raja street, Gatot Subroto street andBalai Kota street. Measurements such as traffic volume and concentration of CO and NO2 ambient over two days, Wednesday and Thursday with a measurement time at morning and afternoon for each study site. The research methode is quantitative methode to estimate emission load from motor vehicles based on traffic volume and emission factors were obtained from literature. The data analysis is the analysis Statistically form of correlation and regression using SPSS software to see the influenceof the emissions load and traffic volume to roadside ambient air quality in Medan. The results showed the highest CO emission load is on the SM. Raja Street of 31,622 g/h, while the highest NO2 emission load is on Gatot Subroto street of 8,867 g/h.. CO emission load and traffic volume showed a significant effect on ambient CO concentration are 49.4 % and 40.4 %, both of which have a strong positive linear correlation. Expenses NO2 emission load and traffic volume showed no significant effect on ambient concentration of NO2 are 7,9% and 8.2%, both of which have a positive linearcorrelation value is sufficient.
     
    Pencemaran udara dari aktivitas transportasimenyumbang 74% dari total emisi yang dilepas ke udaradandiperkirakan meningkatdua kali lipat. Kota Medan merupakan salah satu kota dengan mobilisasi tinggi dengan peningkatan jumlah kendaraan sebesar 3,9% per tahun. Peningkatan tersebut akan berdampak pada emisi dari kendaraan bermotordan penurunan kualitas udara ambien. Salah satu polutan yangdihasilkan dari kendaraan bermotoradalah karbon monoksida (CO) dan nitrogen dioksida (NO2). Tujuan penelitian ini untuk mengetahui besarnya pengaruh beban emisi CO dan NO2 dari kendaraan bermotor terhadap kualitas udara ambien roadside kota Medan, dan mengetahui pengaruh volume lalu lintasterhadap kualitas udara ambien khususnya di ruas jalan SM. Raja, Jalan GatotSubroto, dan Jalan Balai Kota. Pengukuran di lapangan berupa volume lalu lintasdan konsentrasi CO dan NO2 ambien yang dilakukan selama 2 hari yaitu Rabu dan Kamis dengan waktu pengukuran pagi dan siang di masing-masing lokasi penelitian.Metodepenelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan melakukanestimasibeban emisi dari kendaraan bermotor berdasarkan volume kendaraan dan faktor emisi yang diperoleh dari literatur. Analisis data dalam penelitian ini yaitu analisis statitik berupauji korelasi dan uji regresilinearmenggunakan aplikasi SPSSuntuk melihatpengaruh beban emisi dan volume lalu lintasterhadap kualitas udara ambien roadside kota Medan.Hasil penelitian menunjukkan beban emisi CO tertinggi adalah di Jalan SM. Raja yaitu sebesar 31.622g/jam, diikuti Jalan Balai Kota sebesar 29.721 g/jam. Sedangkan beban emisi NO2 tertinggi adalah di Jalan Gatot Subroto sebesar 8.867,18 g/jam. Beban emisi CO dan volume lalu lintasmenunjukkan pengaruh yang signifikan terhadap konsentrasi CO ambienyaitusebesar 49,4% dan 40,4%, dimana keduanya memiliki korelasi linear positif yang kuat. Beban emisi NO2 dan volume lalu lintas menunjukkan pengaruh yang tidak signifikan terhadap konsentrasi NO2 ambien yaitu sebesar 7,9% dan 8,2%, dan memiliki nilai korelasi linear positif yang cukup.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/20792
    Collections
    • Undergraduate Theses [396]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV