• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Agriculture
    • Department of Agribusiness
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Agriculture
    • Department of Agribusiness
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Preferensi Konsumen Terhadap Salak Padangsidempuan dan Salak Pondoh (Kasus : Kota Medan, Provinsi Sumatera Utara)

    View/Open
    Fulltext (3.508Mb)
    Date
    2019
    Author
    Leonardy, Herbert
    Advisor(s)
    Rahmanta
    Ayu, Sri Fajar
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This study is aimed to investigate consumer preferences towards the attribute combination of Padangsidempuan and Pondoh snake fruit in Medan City, Indonesia, and to analyze the attributes order of Padangsidempuan and Pondoh snake fruit due to its most important based on consumer preferences. According to the formula for determining sample size for studying preferences, the number of samples obtained for this study is 100 people. The sampling methode for this study is the accidental sampling. The study used the conjoint analysis method. In this study, seven attributes that affect size, weight, skin color, price, and taste, thickness of fruit flesh and thickness of fruit skin were used. The results reveal that Padangsidempuan and Pondoh snake fruit which became consumer preferences had the same preferences, namely snake fruit with medium size, heavy in weight, blackish brown skin color, affordable, sweet taste, thick fruit flesh and thin fruit skin. In conclusion, consumers of Padangsidempuan and Pondoh snake fruit consider the attributes of flavor as the most important factor in making decisions to consume Padangsidempuan and Pondoh snake fruit.
     
    Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis preferensi konsumen terhadap kombinasi atribut salak Padangsidempuan dan salak Pondoh di Kota Medan dan untuk menganalisis urutan atribut dari salak Padangsidempuan dan salak Pondoh yang paling penting menurut preferensi konsumen. Menurut rumus untuk menentukan ukuran sampel untuk penelitian preferensi, jumlah sampel yang diperoleh untuk penelitian ini adalah 100 orang. Metode pengambilan sampel untuk penelitian ini adalah accidental sampling. Metode penelitian yang digunakan adalah metode analisis konjoin. Pada penelitian ini digunakan tujuh atribut yang mempengaruhi di antaranya ukuran, berat, warna kulit, harga, rasa, ketebalan daging buah dan ketebalan kulit buah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa salak Padangsidempuan dan Pondoh yang menjadi preferensi konsumen memiliki preferensi yang sama yaitu salak dengan ukuran salak sedang, berat salak berat, warna kulit salak coklat kehitaman, harga salak murah, rasa salak manis, ketebalan daging buah tebal dan ketebalan kulit buah tipis. Konsumen salak Padangsidempuan dan Pondoh menganggap atribut rasa salak sebagai faktor yang terpenting dalam mengambil keputusan untuk mengkonsumsi salak Padangsidempuan dan Pondoh.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/22087
    Collections
    • Master Theses [287]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV