Kegiatan Humas Melalui Website Terhadap Pembentukan Citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat
Abstract
The purpose of this study is to analyze the architecture of information,
content, governance website, and design website, analyze the image of
Government Kabupaten Aceh Barat, and to analyze how much the relationship of
public relations activities through the website (website information architecture,
website content, website governance, website design) to the image of Government
Kabupaten Aceh Barat. The study population is acehbaratkab.go.id website
visitors. The population amounted to 261,943 people and by using Taro Yamane
formula obtained a sample of 100 people. The technique of determining the
sample using purposive sampling method, and accidental sampling. Data
collection of this study using questionnaires. The data collected is processed by
using correlation analysis to see the relationship of Public Relations Activities
Through Website with Citra Government of Kabupaten Aceh Barat. The results of
the research found that public relations activities through the website of Aceh
Barat consisting of information architecture website showed good results, website
content showed less good results, website governance showed less good results,
design website showed good results good. Findings related to the Aceh Barat
Government image of personality, reputation, value, corporate identity showed
good average results. Result of hypothesis test by using correlation coefficient
analysis (r) with Spearman formula (Spearman rank) with SPSS tool there is
correlation 0,429 meaning there is significant relation between Activity Public
Relations Through Website Against Aceh Barat Government Image with scale
shows a "sufficient". The direction of the relationship seen from the sign of
correlation coefficient marked positive (+) 0.429 means that if there is addition or
reduction in public relations activities through the website it will be followed in
line with the addition or reduction of relationships on the image of Government
Kabupaten Aceh Barat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis arsitektur informasi, konten,
tata kelola, desain website, menganalisis citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat,
dan untuk menganalisis seberapa besar hubungan kegiatan humas melalui website
(arsitektur informasi website, konten website, tata kelola website, desain website)
terhadap pembentukan citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat. Populasi
penelitian adalah pengunjung website acehbaratkab.go.id. Jumlah populasi
sebesar 261.943 orang dan dengan menggunakan rumus Taro Yamane diperoleh
sampel sebesar 100 orang. Teknik penentuan sampel menggunakan metode
purposive sampling, dan accidental sampling. Pengumpulan data penelitian ini
menggunakan kuesioner. Data yang dikumpulkan diolah dengan menggunakan
analisis korelasi untuk melihat hubungan Kegiatan Humas Melalui Website
dengan Citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat. Hasil penelitian menemukan
bahwa kegiatan Humas melalui website Aceh Barat yang terdiri dari arsitektur
informasi website menunjukkan hasil bagus, konten website menunjukkan hasil
yang kurang bagus, tata kelola website menunjukkan hasil kurang bagus, desain
website menunjukkan hasil bagus. Temuan terkait citra Pemerintah Aceh Barat
dari personality, reputation, value, corporate identity menunjukkan hasil rata-rata
bagus. Hasil uji hipotesis dengan menggunakan analisis koefisien korelasi (r)
dengan rumus Spearman (Spearman rank) dengan piranti SPSS terdapat nilai
korelasi sebesar 0,429 artinya terdapat hubungan yang signifikan antara Kegiatan
Humas Melalui Website Terhadap Citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat
dengan nilai hubungan yang “cukup”. Arah hubungan dilihat dari tanda nilai
koefisien korelasi yang bertanda positif (+) 0,429 mengartikan bahwa jika
terdapat penambahan atau pengurangan pada kegiatan humas melalui website
maka akan diikuti secara sejalan dengan penambahan atau pengurangan hubungan
pada citra Pemerintah Kabupaten Aceh Barat.
Collections
- Master Theses [357]