Studi Inventarisasi Emisi Gas Rumah Kaca (CO2 dan N2O) pada Sektor Transportasi Darat di Beberapa Ruas Jalan Kota Medan
View/ Open
Date
2019Author
Manik, Berliana Desy Lestari
Advisor(s)
Indrawan, Ivan
Suryati, Isra
Metadata
Show full item recordAbstract
The rapid growth of population motor vehicles, especially the Medan City,shows the effect for an increase fuel use in the transportation sector, which triggered an increase of exhaust gas that contributed to greenhouse gas emissions.Indonesia's greenhouse gas (GHG) emissions are expected to grow from 2.1 to 3.3 GtCO2eq between 2005 and 2030. In terms of its impact for climate change, CO2 and N2O gases are the most influential GHGs from the transportation sector. The purpose of this study is to determine the scenario of reducing greenhouse gas emissions by calculating GHG emissions and analyzing the influence of the number of vehicles on GHG emissions burden. The research method used is a quantitative method by calculating the type and number of vehicles (traffic counting) in twelve research locations for twelve hours per point on weekdays and weekend. This research was conducted in 12 locations in of Medan City which is high v / c ratios and frequent congestion road. The calculation method was carried out according to the IPCC method Tier-2 where the number of vehicles multiplied by the length of the road, junior high factor, emission factor, and fuel consumption.The result shows that the burden of greenhouse gas emissions in the transportation sector in the city of Medan is 7.080.181,72 tons CO2e / week for weekdays and is 4.314.561.4 tons CO2e / year for weekend. Based on regression tests on weekday the number of vehicles is able to affect 45.8% of the emission load (CO2e) with a regression coefficient of the number of vehicles of 15747.835.There are three scenarios to reduce the greenhouse gas emissions generated by vehicle activities in Medan,that is the implementation of the Bus Rapid System (BRT), the application of the Parking Management System and the adoption of Intelligent Transport Systems and the reduction scenario selected is the application of the Bus Rapid System (BRT) with efficiency of 17.31-23.64% which is expected to reduce the burden of greenhouse gas emissions specifically and significantly. Dengan pesatnya pertumbuhan kendaraan bermotor khususnya Kota Medan mengakibatkan peningkatan penggunaan BBM pada sektor transportasi,yang memicu naiknya gas buang serta menyumbang emisi gas rumah kaca.Emisi Gas rumah Kaca (GRK) Indonesia diperkirakan akan bertumbuh dari 2,1 ke 3,3 GtCO2eq antara tahun 2005 dan 2030.Dalam hal dampaknya terhadap iklim, gas CO2 dan N2O merupakan GRK yang paling berpengaruh dari sektor transportasi.Tujuan penelitian ini adalah mengetahui skenario penurunan beban emisi gas rumah kaca yang tepat dengan menghitung beban emisi GRK serta menganalisis pengaruh jumlah kendaraan terhadap beban emisi GRK. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan menghitung jenis dan jumlah kendaraan (traffic counting) di dua belas lokasi penelitian selama 12 jam per titik pada hari kerja (weekday) dan hari libur (weekend). Penelitian ini dilakukan di 12 lokasi di kota Medan dengan v/c rasio yang tinggi dan sering mengalami kemacetan.Metode perhitungan dilakukan sesuai metode Tier-2 dimana jumlah kendaraan dikalikan dengan panjang jalan,faktor SMP,faktor emisi,dan konsumsi bahan bakar.Hasil penelitian menunjukkan beban emisi gas rumah kaca pada sektor transportasi di Kota Medan adalah 7.080.181,72 ton CO2e /tahun untuk hari kerja (weekday) dan sebesar 4.314.561.4 ton CO2e /tahun untuk hari libur (weekend).Berdasarkan uji regresi pada hari kerja jumlah kendaraan mampu mempengaruhi 45,8% beban emisi (CO2e) dengan koefisien regresi dari jumlah kendaraan sebesar 15747.835 sehingga ketika adanya penambahan 1 (satu) unit jumlah kendaraan maka beban emisi gas rumah kaca meningkat sebesar 15747.835g CO2e /jam.Skenario untuk penurunan beban emisi gas rumah kaca yang dihasilkan aktivitas kendaraan di Kota Medan ada tiga yaitu penerapan Bus Rapid System (BRT),penerapan Sistem Manajemen Parkir dan penerapan Intelligent Transport Systems dengan skenario penurunan terpilih adalah penerapan noda transportasi Bus Rapid System (BRT) yang memiliki efisiensi penurunan sebesar 17,31-23,64% yang diharapkan mampu menurunkan beban emisi gas rumah kaca secara spesifik dan signifikan.
Collections
- Undergraduate Theses [396]