• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Perbedaan Kepuasan Pengguna Situs Jual Beli Online Tokopedia.Com & Bukalapak.Com (Analisis dalam Perspektif Uses & Gratifications)

    View/Open
    Fulltext (8.240Mb)
    Date
    2020
    Author
    Sis, Rany Listyawati
    Advisor(s)
    Humaizi
    Sitepu, Yovita Sabarina
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis penggunaan situs jual beli online Tokopedia.com dan Bukalapak.com oleh penggunanya, menganalisis kepuasan dan perbedaan tingkat kepuasan pengguna berdasarkan lima dimensi kepuasan yaitu : informasi, kenyamanan, interaksi sosial, hiburan dan ekonomi. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis Universitas Sumatera Utara yang pernah melakukan pembelian di kedua situs Tokopedia.com dan Bukalapak.com. Jumlah sampel pada penelitian ini adalah keseluruhan total jumlah populasi yang berjumlah 66 responden. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Hasil penelitian ini menemukan mayoritas pelaku belanja online adalah perempuan, yang di dominasi usia 18 – 21 tahun dengan durasi mengakses internet lebih dari dua jam dalam sehari. Sedangkan hasil dari perbandingan skor rata-rata Gratification Sough (GS) dan Gratification Obtained (GO) pada masing-masing situs Tokopedia.com dan Bukalapak.com ditemukan adanya kepuasan pengguna pada motif informasi, hiburan dan interaksi sosial. Sedangkan pada motif kenyamanan dan motif ekonomi, kepuasan pengguna tidak tercapai. Pada akhirnya penelitian ini menemukan tidak adanya perbedaan kepuasan pengguna antara situs jual beli online Tokopedia.com dan Bukalapak.com.
     
    The objective of the research was to analyze the usage of online shop website users on Tokopedia.com and Bukalapak.com by their users, the satisfaction and differences in users ' satisfaction based on five dimensions of satisfaction, namely: information, convenience, social interaction, entertainment, and economy. The population was students at Faculty of Economics and Business in University of Sumatera Utara who have ever purchased in both websites. The whole population was taken as the samples i.e. 66 respondents. The research employed descriptive survey method with quantitative approach. The results demonstrated that the majority of the users were female, dominantly 18-21 years old with duration of internet usage amounted more than two hours a day. The results of comparing the mean scores of Gratification Sough and Gratification Obtained in each websites, Tokopedia.com and Bukalapak.com, indicated users ' satisfaction in motives of information, entertainment and social interaction. The users' satisfaction in motives of convenience and economy was not achieved. In conclusion, this reseach discovered no difference in satisfaction between online shop website users on Tokopedia.com and Bukalapak.com.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/24727
    Collections
    • Master Theses [358]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV