• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A Semiotic Analysis on Logos of Indonesian Islamic Student Association

    View/Open
    Fulltext (1.909Mb)
    Date
    2020
    Author
    Jutawan Manurung, Ananda R
    Advisor(s)
    Zein, T. Thyrhaya
    Perangin angin, Alemina Br
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis entitled A Semiotic Analysis on the Indonesian Islamic Student Association This thesis analyzes the signs used on the Muslim Student Association logo using semiotic analysis using Charles Sanders Peirce's Triadic theory focusing on the representament, object and interpretant in the logo. These elements are verbal signs and visual signs. The method used in this research is descriptive qualitative. The data used in this thesis are elements obtained from each logo chosen and the logo as a source of data is obtained from the site regarding the Islamic Student Association, one of which is https://www.pbhmi.co.id. The results of this study indicate that each logo has a visual that has a very strong meaning and a verbal sign to support the meaning. The results of this study also showed that verbal and visual signs could explain the background of the logo and also the identity of the logo. Suggestions of this research are several things, namely for language learners to further increase their knowledge of semiotics and the meaning contained there so that they can better capture the message and content of what is conveyed by the logo.
     
    Skripsi ini berjudul A Semiotic Analysis on Indonesian Islamic Student Association Skripsi ini menganalisis tentang tanda yang digunakan pada logo Himpunan Mahasiswa Islam menggunakan analisis semiotik dengan menggunakan teori Triadik Charles Sanders Peirce berfokus pada representamen, objek dan interpretan yang ada pada logo. Elemen tersebut adalah tanda verbal dan tanda visual. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Data yang digunakan dalam skripsi ini adalah elemen yang didapat dari setiap logo yang dipilih dan logo sebagai sumber data didapat dari situs mengenai Himpunan Mahasiswa Islam, salah satunya https://www.pbhmi.co.id. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa setiap logo memiliki visual yang memiliki makna yang sangat kuat dan tanda verbal sebagai pendukung makna. Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa tanda verbal dan visual bisa menjelaskan latar belakang dari logo dan juga identitas dari logo. Saran penelitian ini ada beberapa hal yaitu bagi pembelajar bahasa untuk lebih menambah pengetahuan tentang semiotik dan makna yang terkandung di sana sehingga dapat menangkap pesan dan isi dari apa yang tersampaikan oleh logo dengan lebih baik.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/26864
    Collections
    • Undergraduate Theses [842]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV