Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Belanja Online (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara)
View/ Open
Date
2020Author
M, Dian Bruty
Advisor(s)
Hamoraon, Haroni Doli
Metadata
Show full item recordAbstract
This research is intended to study the factors that influence online
shopping for students.
This study used a qualitative descriptive analysis obtained from
questionnaires through interviews with respondents who were students of the
Faculty of Economics and Business, University of North Sumatra. The data used
are primary data. After the data is collected, the authors analyze using the Factor
Analysis method with SPSS 21.
From the results of a study of 237 respondents can be concluded that
there are three things that affect the tendency of online shopping at the Faculty of
Economics and Business, University of North Sumatra, namely: Attitude (students
feel satisfied when shopping online), Trust (the importance of detailed
information to students about the products will be purchased when shopping
online) and benefits (students feel safe and comfortable when shopping online). Of
the three variables have been determined, the most dominant variables that exist
in the attitude (of students were satisfied with the online shopping experience)
with eigenvalue equal to 5.722 to 19.074 variance affecting students in online
shopping. Respondents that were impaired amounted to only 20.3 percent of the
total respondents. Penelititan ini bertujuan untuk mengetahui faktor yang mempengaruhi
kecenderungan belanja online pada mahasiswa.
Penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kualitatif yang diperoleh
dari hasil kuesioner melalui wawancara dengan para responden yang merupakan
mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara. Data yang
digunakan adalah data primer. Setelah data-data dikumpulkan, penulis
menganalisis menggunakan metode Analisis Faktor dengan SPSS 21.
Dari Hasil penelitian terhadap 237 responden dapat diambil kesimpulan
bahwa ada tiga hal yang mempengaruhi kecenderungan belanja online pada
mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara yaitu: Sikap
(mahasiswa merasa puas saat melakukan belanja online), Kepercayaan
(pentingnya informasi terperinci bagi mahasiswa tentang produk yang akan dibeli
saat berbelanja online) dan Manfaat (mahasiswa merasa aman dan nyaman saat
berbelanja online). Dari ketiga variabel yang telah ditentukan, yang paling
dominan yaitu ada pada variabel sikap (mahasiswa merasa puas dengan
pengalaman belanja online) dengan eigenvalue sebesar 5,722 dengan variance
19,074 yang mempengaruhi mahasiswa dalam berbelanja online.
Collections
- Undergraduate Theses [2752]
