Students’ Grammatical Errors In Writing Procedural Text: A Case Study In Sma Yayasan Perguruan Tri Sakti Laguboti
View/ Open
Date
2018Author
Pasaribu, Surta Deviana
Advisor(s)
Rangkuti, Rahmadsyah
Nasution, Ely Hayati
Metadata
Show full item recordAbstract
This thesis entitled “Students‟ Grammatical Errors In Writing Procedural Text: A Case Study In SMA Yayasan Perguruan Tri Sakti Laguboti” is an analysis about the kinds of error in grammatical and causes of error which found in writing a procedural text made by the students of grade eleven in SMA Yayasan Perguruan Tri Sakti Laguboti. It used the Keshavarz (1994) theory which explained about kinds of error and Touchie (1986) theory which explained about causes of error. This research used qualitative method. Aim of this study is to measure the ability of the students of grade eleven in writing a procedural text. The object of the study in the discussion of this thesis is taken from the questions which are given to the students. The findings of kinds of error there were 170 grammatical errors made by the students which are classified into twelve types of grammatical errors, they are: 41 errors in the use of tenses, 26 errors in the use of prepositions, 26 errors in the use of articles, 1 error in the use of active and passive voice, 7 errors in the use of relative clauses and relative pronoun, 53 errors in the use of part of speech, and 15 errors of typical Bahasa Indonesia-English structure. Based on the data above, the writer concluded that the dominant kinds of error was errors in the use of part of speech (53 errors) and the dominant causes of error was false concept hypothesis, fossilization, overgeneralization, and simplification. Skripsi ini berjudul “Students‟ Grammatical Errors In Writing Procedural Text: A Case Study In SMA Yayasan Perguruan Tri Sakti Laguboti” adalah analisis tentang jenis kesalahan dalam gramatika dan penyebab kesalahan yang ditemukan dalam penulisan teks prosedural yang dibuat oleh siswa kelas sebelas di SMA Yayasan Perguruan Tri Sakti Laguboti. Ini digunakan teori Keshavarz (1994) yang menjelaskan tentang jenis kesalahan dan teori Touchie (1986) yang menjelaskan tentang penyebab kesalahan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur kemampuan siswa kelas sebelas dalam menulis teks prosedural. Objek penelitian dalam pembahasan skripsi ini diambil dari pertanyaan-pertanyaan yang diberikan kepada siswa. Temuan jenis kesalahan ada 170 kesalahan tata bahasa yang dibuat oleh siswa yang diklasifikasikan ke dalam dua belas jenis kesalahan tata bahasa, mereka adalah: 41 kesalahan dalam penggunaan bentuk kata, 26 kesalahan dalam penggunaan kata depan, 26 kesalahan dalam penggunaan artikel, 1 kesalahan dalam penggunaan suara aktif dan pasif, 7 kesalahan dalam penggunaan klausa relatif dan kata ganti relatif, 53 kesalahan dalam penggunaan jenis-jenis kata,, dan 16 kesalahan khas Bahasa Indonesia Struktur -Inggris. Berdasarkan data di atas, penulis menyimpulkan bahwa jenis kesalahan dominan adalah kesalahan dalam penggunaan jenis-jenis kata (53 kesalahan) dan penyebab dominan kesalahan adalah hipotesis konsep palsu, fosilisasi, generalisasi berlebihan, dan penyederhanaan.
Collections
- Master Theses [255]
