An Analysis of Semiotic Signs Found in Movie Poster of Pirates of the Caribbean
View/ Open
Date
2018Author
hawan, M. Rizki
Advisor(s)
Zein, T. Thyrhaya
Loebis, Roma Ayuni Aminoeddin
Metadata
Show full item recordAbstract
The researcher conducts this research to find semiotic signs and how the meaning of semiotic signs are realized in these movie posters. The researcher uses descriptive qualitative research method. The data used n this research are movie poster entitled Pirates of the Caribbeans consist of 4 different series which are; The Curse of the Black Pearl (2003), Dead Man's Chest (2006), At World's End (2007) and On Stranger Tides (2011). The data is collected by downloading the image from the website page http://pirates.disney.com/. The researcher uses the theory of Charles Sanders Peirce’s Triadic Semiosis to analyze the semiotic signs found in this poster. The researcher also uses the concept of advertising by Gillian Dyer to find the semiotic signs in the poster, as well as the concept of color meaning by Anna Wierzbicka to interpret the meaning of the colors contained in the poster. From the analysis, the researcher find that the Pirates of the Caribbean poster has a semiotic signs of visual and verbal or known as images and writing language. From analysis of visual and verbal using Peirce's triadic semiosis. The Researcher determines the semiotic sign is realized through the elements contained in the triadic semiosis they are representamen, object, and interpretant. Penulis melakukan penelitian ini untuk untuk menemukan tanda-tanda semiotik dan bagaimana maknanya dari tanda-tanda linguistik direalisasikan didalam poster film ini. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Data yang digunakan adalah poster film berjudul Pirates of the Caribbeans yang terdiri dari 4 seri yang berbeda yaitu; The Curse of the Black Pearl (2003), Dead Man’s Chest (2006), At World’s End (2007) dan On Stranger Tides (2011) sebagai objek penelitian. Data tersebut dikumpulkan dengan mengunduh gambarnya dari halaman situs web http://pirates.disney.com/.Penulis menggunakan teori Charles Sanders Peirces yaitu Triadic Semiosis untuk menganalisis tanda semiotik didalam poster ini. Penulis juga menggunakan konsep pengiklanan oleh Gillian Dyer untuk menemukan tanda semiotik dalam poster, serta konsep makna warna oleh Anna Wierzbicka untuk menjelaskan makna dari warna yang terdapat didalam poster.Dari penelitian yang dilakukan, penulis menemukan bahwa poster Pirates of the Caribbean memiliki tanda semiotik berupa visual dan verbal atau lebih dikenal gambar dan tulisan bahasa. Dari penelitian visual dan verbal dengan mengunakan teori Peirce yaitu triadic semiosis. Penulis menentukan tanda semiotik disadari melalui unsur yang terdapat didalam triadic semiosis yaitu representamen, object, dan interpretant.
Collections
- Undergraduate Theses [544]