• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pemerolehan Bunyi Ujaran Bahasa Indonesia Anak Usia Dua Tahun: Analisis Fonologi Generatif

    View/Open
    Fulltext (1.181Mb)
    Date
    2014
    Author
    Rahmawati
    Advisor(s)
    Gustianingsih
    Syarfina, T.
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This study chose the title Phonological Acquisition Indonesian Children Aged Two: Analysis of Phonology Generative. The theory used in this study in the theory of language acquisition of the idea by Chomsky (1957) and the theory of Generative Phonology by Schane (1992). Indonesian is used in everyday communication as a national language. There are three issues that will be given the answer in this review. Special problem is: how to phonology acquisition of two-year olds in particular vowels, consonants, and glides ?, how patterns and phonological changes that occur in the language of children aged two years ?, how generative phonological rules of Indonesian children aged two years ?. In particular, this study aims to description phonological acquisition of two-years old in particular vowels, consonants, and glides in Indonesian, describing patterns and phonological changes that occur in the Indonesian language, and describe the rules of generative phonology Indonesian children aged two years. Contributions from this research that the parents know the child's development of speech sound obtained at the age of two years. The study used a descriptive method with the help of linguistic field methods, literature and the analysis is supported by IPA phonetic writing, and data collection techniques are tapping technique, consider ably involved, recording, and recording. The results of this study found that Indonesian children aged two years to obtain segments of phonemic vowel [a], [i], [ǝ], [ԑ], [u], and [o], while not perfect consonantal sound of the children aged two years . Consonantal sounds are difficult to pronounce by children aged two years is [h], [f], [r], and [t]. Then there is a change of phonological Indonesian children aged two years, namely, pelesapan consonant sound [h], [r], and [t], as well as the replacement of the consonant [f] and [r]. Indonesian phonological acquisition year olds in generative phonological rules changes are characteristic, pelesapan rules, rules consonant replacement, fusion rules and the rules of palatalization glides.
     
    Kajian ini memilih judul Pemerolehan Fonologi Bahasa Indonesia Anak Usia Dua: Analisis Fononolgi Generatif. Teori yang digunakan dalam penelitian ini teori Pemerolehan Bahasa yang di gagas oleh Chomsky (1957) dan teori Fonologi generatif oleh Schane (1992). Bahasa Indonesia ini digunakan dalam komunikasi sehari-hari sebagai bahasa nasional. Ada tiga masalah yang akan diberikan jawabannya dalam kajian ini. Khusus Masalahnya adalah: bagaimana pemerolehan fonologi anak usia dua tahun khususnya bunyi vokal, konsonan, dan semivokal?, bagaimana pola dan perubahan fonologi yang terjadi dalam bahasa anak usia dua tahun?, bagaimana kaidah fonologi generatif bahasa Indonesia anak usia dua tahun?. Secara khusus kajian ini bertujuan untuk mendeskripskan pemerolehan fonologi anak usia dua tahun khususnya bunyi vokal, konsonan, dan semivokal dalam bahasa Indonesia, mendeskripsikan pola dan perubahan fonologi yang terjadi dalam bahasa Indonesia, dan mendeskripsikan kaidah fonologi generatif bahasa Indonesia anak usia dua tahun. Kontribusi dari penelitian ini agar para orang tua mengetahui perkembangan bunyi ujaran anak yang diperoleh dalam usia dua tahun. Kajian ini menggunakan metode deskriptif dengan bantuan metode linguistik lapangan, kepustakaan serta analisis didukung oleh tulisan fonetik IPA, dan teknik pengumpulan data adalah teknik sadap, simak libat cakap, perekaman, dan pencatatan. Hasil penelitian ini menemukan bahwa bahasa Indonesia anak usia dua tahun memperoleh segmen vokal fonemis [a], [i], [ǝ], [ ԑ], [u], dan [o], sedangkan bunyi konsonantal belum sempurna dimiliki anak usia dua tahun. Bunyi konsonantal yang sulit diucapkan oleh anak usia dua tahun adalah [h], [f], [r], dan [t]. Kemudian terjadi perubahan fonologi bahasa Indonesia anak usia dua tahun yaitu, pelesapan bunyi konsonan [h], [r], dan [t], serta penggantian konsonan [f] dan [r]. Pemerolehan fonologi bahasa Indonesia anak usia tahun pada fonologi generatif terdapat kaidah perubahan ciri, kaidah pelesapan, kaidah penggantian konsonan, kaidah perpaduan dan kaidah palatalisasi semivokal.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/34862
    Collections
    • Master Theses (Linguistics) [510]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV