Show simple item record

dc.contributor.advisorSimanjuntak, Mangantar
dc.contributor.advisorGustianingsih
dc.contributor.authorHutabarat, Ismarini
dc.date.accessioned2021-07-09T04:34:28Z
dc.date.available2021-07-09T04:34:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/35296
dc.description.abstractDuring the first years of their life children has started to imitate the words they hear from their surroundings and it can be said that it is the first time they produce their “first words”. At the eighteenth month of their life the words they produced multiply and change from one-word sentences to two-word or three-word sentences. This research is done based on the the cognitive-biological theory of Chomsky which says that every child is born with the biological potential for language and language acquisition and language development happen not only because of the biological potential and but also because of the supporting language environment. To know the acquisition of Indonesian language syntax of children in two and three years of age, three children aged two and three children aged three were chosen as the subjects of this research. Their conversations with their parents, brothers and sisters, and friends were recorded and then the recorded conversations were analyzed to know their production of sentences based on the moods of the sentences. The sentences produced by the two-year-old and the three-year-old children were then compared to find out the differences of the sentences produced. Finally the factors affecting their syntax acquisition were analyzed. It was found that generally children aged two used sentences in declarative mood in their conversations, although they had already been able to produce sentences in different moods. On the other hand, children aged three had already had good competence in producing sentences in all moods. Children aged three had also been able to improvise the sentences they produced. Sometimes, children aged two imitated what other people said when they had difficulties to express something, but children aged three had already had good competence in producing sentences created by themselves. The syntax acquisition of children in two and three years of age were affected by four factors which were natural factor, cognitive development factor, social background factor and heredity factor; intelligence and the style of language acquisition factor.en_US
dc.description.abstractPada tahun pertama kehidupannya anak-anak mulai meniru kata-kata yang mereka dengar dari lingkungan sekitarnya dan dapat dikatakan pada saat itulah anak mulai menghasilkan “kata-kata pertama” mereka. Saat mereka berusia delapan belas bulan kata-kata yang mereka hasilkan semakin banyak dan berubah dari kalimat satu kata menjadi kalimat dua kata dan tiga kata. Penelitian ini dilakukan berdasarkan teori biologis-kognitif Chomsky yang menyatakan bahwa setiap anak dilahirkan dengan potensi biologis untuk bahasa dan pemerolehan dan perkembangan bahasa terjadi bukan karena potensi biologis tersebut saja tetapi juga karena adanya lingkungan bahasa yang mendukung. Untuk mengetahui pemerolehan sintaksis bahasa Indonesia anak usia dua tahun dan tiga tahun, tiga orang anak yang berusia dua tahun dan tiga orang anak yang berusia tiga tahun dijadikan subjek penelitian ini. Percakapan mereka dengan orang tua, saudara-saudara dan teman-teman mereka direkam dan kemudian percakapan yang direkam tersebut dianalisis untuk mengetahui kalimat-kalimat yang mereka hasilkan berdasarkan modus kalimat yaitu deklaratif, interogatif, imperatif dan interjektif. Kalimat-kalimat yang dihasilkan anak usia dua tahun dan tiga tahun tersebut kemudian dianalisis untuk mengetahui perbedaan kalimat yang dihasilkan. Akhirnya, faktor-faktor yang mempengaruhi pemerolehan sintaksis dianalisis. Ditemukan bahwa umumnya anak usia dua tahun menggunakan kalimat dalam modus deklaratif dalam percakapan mereka, meskipun mereka sudah mampu menghasilkan berbagai kalimat dalam berbagai modus. Sebaliknya, anak usia tiga tahun telah memiliki kompetensi yang baik dalam menghasilkan berbagai kalimat dalam semua modus. Anak usia tiga tahun juga sudah mampu berimprovisasi dengan kalimat yang mereka hasilkan. Kadang-kadang anak usia dua tahun meniru apa yang diucapkan orang lain jika mereka menemukan kesulitan untuk mengungkapkan sesuatu. Namun, anak usia tiga tahun telah memiliki kompetensi yang baik dalam menghasilkan kalimat yang merupakan hasil kreasi mereka sendiri. Pemerolehan sintaksis anak usia dua tahun dan tiga tahun dipengaruhi oleh empat faktor, yaitu faktor alamiah, faktor perkembangan kognitif, faktor latar belakang sosial, dan faktor keturunan; intelegensia dan gaya/cara pemerolehan bahasa.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectPemerolehan Sintaksisen_US
dc.subjectModusen_US
dc.subjectFaktoren_US
dc.titlePemerolehan Sintaksis Bahasa Indonesia Anak Usia Dua Tahun dan Tiga Tahun di Padang Bulan Medanen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM097009029
dc.description.pages152 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record