Show simple item record

dc.contributor.advisorPanggabean, Hotma
dc.contributor.advisorTeruna, Daniel Rumbi
dc.contributor.authorHadibroto, Bambang
dc.date.accessioned2021-07-12T06:08:27Z
dc.date.available2021-07-12T06:08:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/35511
dc.description.abstractThere are various methods to make a bridge pier becomes more ductile such as adding more the ties. By adding the ties on the bridge pier, the pier is able to deform larger than those that is not given the ties. It is explained that the difference in ductility could significantly affect the deformation of bridge pier which in turn could influence the progress of the brittle collapse of the concrete. The contribution of ties to the ductility of pier can be seen from the moment-curvature curve. Since the curvature is the slope of the strain diagram on the section, hence the curvature value varies along the span of the member due to the reason of the changes of the neutral axis and the depth of the strain in the crack region. The excessive tension on the concrete will propagate the crack on the pier due to yield of the reinforcement. Thus the failure will take place when the tension is exceeding the strength and deformation capacity of the concrete. It is explained that the evaluation of the pier’s curvature ductility taking into account the contribution of the ties is needed. Currently, many formulations in the modeling of moment-curvature are proposed to be used in the nonlinear analysis. The difference in the modeling of moment-curvature will affect to the result of curvature ductility and hence to the displacement ductility. This study aims to find out which moment-curvature model that is suitable in predicting the displacement ductility of concrete structure, particularly concrete column. The contribution of the ties on the ductilities of curvature and displacement is taking into account as well. The computer programs for the section analysis namely CUMBIA, RESPONSE-2000 and XTRACT, which are based on the different theories, are used as the tool. The moment-curvature and interaction of axial force-moment resulted from the aforementioned programs are employed to conduct pushover analysis of the bridge pier structure using SAP2000. The result of pushover analysis using the result of CUMBIA is found to be closer to the result of the experimental test conducted by Chung et al. (2008). From the three section analysis programs it is found that the shear force from pushover analysis using CUMBIA’s result is approaching the shear force of experimental test. However, the displacement and ductility resulted from the line element in SAP2000 is not recommended to be used, particularly for the bridge pier, if the data of moment-curvature and axial force-moment are taken from CUMBIA, RESPONSE-2000, or XTRACT. It is due to the fact that the result of pushover analysis is not matched to the backbone curve of hysteresis curve resulted from the experimental test.en_US
dc.description.abstractAda berbagai macam metode untuk membuat suatu pilar jembatan menjadi lebih daktail, diantaranya ialah dengan pemberian tulangan pengikat. Dengan pemberian tulangan pengikat pada pilar tersebut mengakibatkan pilar memiliki kemampuan untuk berdeformasi lebih besar daripada pilar yang tidak diberi tulangan pengikat. Hal ini menunjukkan bahwa adanya perbedaan daktilitas bisa sangat mempengaruhi kemampuan pilar berdeformasi dan kemudian dapat mempengaruhi kecepatan keruntuhan getas pada material beton. Kontribusi pengikatan terhadap tingkat daktilitas pilar dapat dilihat dari diagram momen-kurvaturnya. Karena kurvatur adalah gradien kemiringan dari diagram regangan, maka nilai kurvatur akan bervariasi sepanjang batang disebabkan adanya perubahan antara posisi kedalaman garis netral dan regangan antara daerah retak. Beton yang mengalami tarikan berlebihan akan mengakibatkan retak pada pilar yang diakibatkan oleh lelehnya tulangan. Sehingga suatu saat keruntuhan akan terjadi bila tarikan yang terjadi melebihi kapasitas kekuatan dan deformasi dari beton. Hal ini menunjukkan bahwa perlu adanya evaluasi terhadap daktilitas kurvatur kolom dengan memperhitungkan kontribusi pengikatan. Ada berbagai formulasi pemodelan diagram momen-kurvatur yang telah diusulkan sampai saat ini untuk dipakai di dalam analisa tidak linear. Perbedaan pemodelan diagram momen-kuratur ini akan memberikan pengaruh kepada hasil daktilitas kurvatur yang kemudian juga berpengaruh kepada daktilitas simpangan. Studi ini dibuat untuk mengetahui model momen-kurvatur mana yang sesuai dalam memperkirakan daktilitas simpangan struktur beton, khususnya kolom beton. Kontribusi pengikatan terhadap daktilitas kurvatur dan simpangan juga ditinjau dalam studi ini. Program komputer analisa tampang CUMBIA, RESPONSE-2000 dan XTRACT, yang memiliki dasar teori yang berbeda, dipakai sebagai alat bantu. Momen-kurvatur dan interaksi gaya aksial-momen dari hasil analisa ketiga program tersebut kemudian dipakai untuk analisa pushover struktur pilar jembatan dengan SAP2000. Hasil dari studi ini menunjukkan bahwa hasil analisa pushover yang memakai keluaran program CUMBIA memberikan hasil yang mendekati kepada hasil eksperimental milik Chung dkk. (2008). Dari ketiga program tersebut hasil gaya geser analisa pushover yang mendekati gaya geser ekserimental Chung dkk. adalah hasil analisa yang memakai data-data hasil dari program CUMBIA. Namun demikian hasil evaluasi simpangan dan daktilitas memakai elemen garis di SAP2000 tidak direkomendasikan untuk dipakai bila data momen-kurvatur dan interaksi gaya aksial-momen diambil dari CUMBIA, RESPONSE-2000 atau XTRACT. Hal ini disimpulkan karena hasil analisa pushover tidak mendekati kurva selubung terluar hasil uji eksperimental.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectAnalisa Tampangen_US
dc.subjectAnalisa Pushoveren_US
dc.subjectPilar beton Bertulangen_US
dc.titleStudi Parameterpilar Jembatan Beton Bertulang dengan Metode Pushoveren_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM077016003
dc.description.pages156 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record