• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata dalam Event Horas Samosir Fiesta 2014 oleh Dinas Pariwisata, Seni dan Budaya Kabupaten Samosir

    View/Open
    Fulltext (5.247Mb)
    Date
    2015
    Author
    Hutabalian, J. Trianto
    Advisor(s)
    Zulkarnain, Iskandar
    Humaizi
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This research was conducted to determine the strategy of marketing communication that used by Samosir District Government to increasing tourism in the region by carrying out the Samosir Horas Fiesta event. Samosir Horas Fiesta event is an activity of art and cultural attractions in order to explore, preserve and develop the cultural art of Batak, to increase visits and length of stay of tourists. This research uses descriptive qualitative method. Informants consisted of employees Department of Tourism, Arts and Culture District of Samosir and stakeholders were selected purposively sampling. The data used in this research is a combination of primary data and secondary data. Data collection techniques with interview and documentation. Analysis of data by conducting interviews with triangulation and documentation related. This research was conducted from April to September 2015. Results from this research indicate that the District Government Samosir through the Department of Tourism, Arts and Culture has conducted marketing communications strategy designed to involve stakeholders in the planning and implementation of activities Samosir Horas Fiesta event. In the event marketing promotion mix is done through advertising, public relations, sales promotion and personal selling. Marketing communication strategy that focuses on image, attractiveness of nature, community support, advances in information technology to maximize distribution channels and conduct effective promotional activities. Marketing communication strategy that highlights the uniqueness of the art of Samosir Batak culture to win the competition with other regions. Marketing communication strategy that focuses on the promotion to be more effective as media selection and targeting. Constraints event marketing communication strategy is the lack of human resources who have creative ideas on the part of the Department of Tourism, Arts and Culture District Samosir and the event organizer, the intended audience is not segmented properly and budgeting promotional event has not been determined from the outset. It is also associated with budget constraints. Another obstacle is the synergy between local governments and their related parties less than the maximum.
     
    Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran yang digunakan Pemerintah Daerah Kabupaten Samosir dalam mengembangkan pariwisata daerahnya dengan melaksanaan event Horas Samosir Fiesta. Event Horas Samosir Fiesta adalah kegiatan atraksi seni budaya dalam rangka menggali, melestarikan dan mengembangkan seni budaya batak, untuk meningkatkan kunjungan dan lama tinggal wisatawan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Informan terdiri dari pegawai Dinas Pariwisata, Seni dan Budaya Kabupaten Samosir dan stakeholder yang dipilih secara purposif sampling. Data yang digunakan pada penelitian ini adalah kombinasi dari data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data dengan wawancara dan dokumentasi. Analisis data dengan melakukan triangulasi hasil wawancara dengan dokumentasi yang berkaitan. Penelitian ini dilaksanakan mulai April sampai September 2015. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Pemerintah Daerah Kabupaten Samosir melalui Dinas Pariwisata Seni dan Budaya telah melakukan strategi komunikasi pemasaran yang dirancang dengan melibatkan para stakeholder dalam perencanaan dan pelaksanaan kegiatan event Horas Samosir Fiesta. Dalam pemasaran event tersebut dilakukan bauran promosi melalui advertising, public relations, sales promotion dan personal selling. Strategi komunikasi pemasaran yang berfokus pada image, daya tarik alam, dukungan masyarakat, kemajuan teknologi informasi untuk memaksimalkan saluran distribusi dan melakukan kegiatan promosi yang efektif. Strategi komunikasi pemasaran yang menonjolkan keunikan Samosir yaitu seni budaya batak untuk memenangkan persaingan dengan daerah lain. Strategi komunikasi pemasaran yang berfokus pada promosi agar lebih efektif seperti pemilihan media dan penentuan target. Kendala strategi komunikasi pemasaran event adalah kurangnya sumber daya manusia yang punya ide-ide kreatif baik di pihak Dinas Pariwisata, Seni dan Budaya Kabupaten Samosir maupun pihak event organizer, khalayak yang dituju belum tersegmentasi dengan baik serta penganggaran biaya promosi event belum ditentukan sejak awal. Hal ini juga terkait dengan adanya keterbatasan anggaran. Kendala lain adalah sinergitas antara pemerintah daerah dengan pihak terkait masing kurang maksimal.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/36652
    Collections
    • Master Theses [358]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV