• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Wacana Persaingan dalam Tayangan Reality Show (Analisis Wacana Kritis tentang Wacana Persaingan dalam Tayangan Reality Show Master Chef Indonesia Session 3 di RCTI)

    View/Open
    Fulltext (802.5Kb)
    Date
    2015
    Author
    Rundika Pratiwi, Endah
    Advisor(s)
    Mazdalifah
    Sabarina, Yovita
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This thesis was titled a discourse in the Reality Show Competition (a critical Discourse Analysis Of Discourse in the Reality Show Competition Master Chef Session 3 on RCTI Indonesia). The purpose of this research is to know more about the meaning of competition contained in the macro structure, superstructure and micro structure presented in the reality show impressions of Master Chef Session 3 on RCTI Indonesia in segments of 6 (six) top three episodes at once to find out hidden ideologies in discourses of competition contained in the structure of discourse (macro-structures, micro-structure and superstructure). This research uses Critical Discourse Analysis theory, Teun A. Van Dijk. The unit of analysis in this study is Master Chef reality show impressions of Indonesia Session 3 i.e. the 6th segment (six) top three episodes and producer working on a direct impression that RCTI reality show Master Chef Indonesia Session 3. The technique of data collection is done by watching the youtube video's Master Cheff Indonesia Session 3 6th segment (six) episodes of the top three. observing the scene, dialogue, and display settings in the Session Indonesia Cheff Master 3, mentranskrip scenes, dialogues and pictures that appear in the Session Indonesia Cheff Master 3, selecting scenes, dialogue and images that are relevant to the needs of research, analyze transcripts based on theory of discourse Teun a. Van Dijk, and do interviews by email confirmation with the producer of RCTI Indonesia Chef Masters Viewing Session 3. The research found that the commodification and hegemony are ideology concealed within the Session Indonesia Chef Master impressions 3 segments of the 6th episode of the top three
     
    Tesis ini berjudul Wacana Persaingan Dalam Tayangan Reality Show (Analisis Wacana Kritis Tentang Wacana Persaingan Dalam Tayangan Reality Show Master Chef Indonesia Session 3 di RCTI). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui lebih dalam mengenai makna persaingan yang terdapat dalam struktur makro, superstruktur dan struktur mikro yang disampaikan dalam tayangan Reality Show Master Chef Indonesia Session 3 di RCTI dalam segmen ke-6 (enam) episode top three sekaligus untuk mengetahui ideologi tersembunyi di dalam wacana persaingan yang terdapat di dalam struktur wacana (struktur makro, superstruktur dan struktur mikro). Penelitian ini menggunakan Teori Analisis Wacana Kritis Teun A. Van Dijk. Unit analisis dalam penelitian ini adalah tayangan Reality Show Master Chef Indonesia Session 3 yaitu segmen ke-6 (enam) episode top three dan Produser RCTI yang menggarap langsung tayangan reality show Master Chef Indonesia Session 3. Teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah dengan menonton video youtube Master Chef Indonesia Session 3 segmen ke-6 (enam) episode top three. mengamati adegan, dialog, dan setting dalam tayangan Master Chef Indonesia Session 3, mentranskrip adegan-adegan, dialog-dialog maupun gambar-gambar yang tampak dalam tayangan Master Cheff Indonesia Session 3, memilih adegan, dialog serta gambar yang relevan dengan kebutuhan penelitian, menganalisis transkrip berdasarkan teori wacana Teun A. Van Dijk, dan melakukan konfirmasi wawancara by email dengan pihak produser RCTI Tayangan Master Chef Indonesia Session 3. Hasil penelitian menemukan bahwa komodifikasi dan hegemoni merupakan ideologi tersembunyi yang terdapat di dalam tayangan Master Chef Indonesia Session 3 segmen ke-6 episode top three

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/36907
    Collections
    • Master Theses [358]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV