• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Efektifitas Pelatihan Sat (Self Regulation, Assertiveness and Time Management Training) untuk Meningkatkan Kedisiplinan Remaja di SMA

    View/Open
    Fulltext (1.732Mb)
    Date
    2015
    Author
    Khairiah, Ummi
    Advisor(s)
    Zulkarnain
    Andriani Yusuf, Elvi
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Discipline adolescent is younger behavior to implement the role with self regulation, self motivation and time management. Self regulation, self motivation and time management to implement the rule reason of comprehension someboby. Missunderstanding making lose the capability self regulation, self motivation, and time management, and than maked behavior of desciplin. Cause of that need intervention psychologi with cognitive-behavior. The training is SAT (self regulation, assertiveness and time management) that is cobination activity to grow up capability self regulation and mptivation, say yes or no at the right time and time management. The goal is detect effectivity training SAT (self regulation, assertiveness and time management) to grow up desciplin adolescent at school. Kind of research is true experimental with pretest and postest control group design. Subject of research choosy with purposive sampling as many as 28 peoples in 2 gruups that is experiment and control. Statistics analysis is statistic non parametrics wilcoxon to examine two paired sample. Whereas to examine difference scor two sample independent with Mann Whitney. The Result of Mann Whitney show p = 0,00 (p<0,01), the meaning is training SAT effective to grow up descipline adolescent at school. The result analysis cualitatif show indescipline behavior become different to descipline with change missunderstanding to adequat understanding in cognitive load. The result will be used school to grow up descipline adolescent with criteria descipline in the school.
     
    Kedisiplinan remaja adalah perilaku remaja dalam menjalankan aturan yang telah ditetapkan. Kemampuan melaksanakan peraturan yang berlaku dipengaruhi oleh pemahaman seseorang terhadap perilaku tersebut. Pemahaman yang salah akan menyebabkan hilangnya kemampuan mengontrol diri, memotivasi diri dan kemampuan mengatur waktu dalam melaksanakan peraturan sehingga menyebabkan munculnya perilaku indisipliner.Untuk itu dibutuhkan intervensi psikologi dengan pendekatan cognitive-behavior Adapun pelatihan yang dimaksud adalah pelatihan SAT. Pelatihan SAT (self regulation, assertiveness and time management) adalah serangkaian kegiatan yang dirancang untuk meningkatkan kemampuan mengontrol dan memotivasi, meningkatkan kemampuan menyatakan “ya dan tidak” pada saat yang tepat dan kemampuan mengatur waktu secara benar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas pelatihan SAT (self regulation, assertiveness and time management) dalam meningkatkan kedisiplinan remaja di sekolah. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen murni dengan menggunakan pretest and postest control group design. Subjek penelitian dipilih menggunakan teknik purposive sampling sebanyak 28 orang yang dibagi menjadi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Analisa statistik kuantitatif yang digunakan adalah statistik non para metrik wilcoxon untuk menguji dua sampel yang berpasangan. Sedangkan untuk menguji perbedaan skor dari dua sampel independent dilakukan dengan analisa non parametrik Mann Whitney. Hasil uji Mann Whitney menunjukkan nilai p = 0,00 (p<0,01), hal ini menunjukkan bahwa pelatihan SAT efektif untuk meningkatkan kedisiplinan remaja disekolah. Hasil analisa kualitatif menunjukkan bahwa pelanggaran kedisiplinan dapat dikurangi dengan merubah pikiran negatif dalam bentuk tekanan pikiran (cognitive load) menjadi pemikiranyang positif. Untul itu penelitian ini dapat digunakan oleh pihak sekolah untuk meningkatkan kedisiplinan reamaja berdasarkan kriteria kedisiplinan yang ditentukan di sekolah.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/37517
    Collections
    • Master Theses (Psychology of Science) [277]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara (RI-USU)
    Universitas Sumatera Utara | Perpustakaan | Resource Guide | Katalog Perpustakaan
    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV