• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Efektivitas Konseling Realitas untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Taruna

    View/Open
    Fulltext (1.208Mb)
    Date
    2015
    Author
    Diriyanti Novalina, Susi
    Advisor(s)
    Sulistyaningsih, Wiwik
    Supriyantini, Sri
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This study aims is to show the effectiveness of reality counseling for improving adjustment of cadets. Reality counselingconsists of four stages, namely: Wants, Direction and doing, Evaluation and Planning and commitment. First, wants phasebuilt from all the expectations of individuals associated with current situation. Second, direction and doing phase consist of behavior that is already done.Third, the evaluation phase forevaluating the gap between the action that already been done with the actions that should be do for achievingtheir expectations. Last phase, planning and commitment is a plan to change the current action. The actionrelated to expectations will be achieved. The four stages are carried out in four days with one session each day, duration of each session is 3 hours. This experimental study using pretest-posttest control group design withten research subjects. Five subject grouped in control group and five subject grouped as experiment group. Characteristic of subject are: junior-level cadets at one officialboarding school in Medan which has a score lower adjustment. Data were analyzed using the Mann Whitney U test, this study shows that reality counseling is effective for improving adjustment of cadets (U=2,267 ; p<0,05).
     
    Penelitian ini bertujuan menguji efektivitas konseling realitas untuk meningkatkan penyesuaian diri taruna. Tritmen berupa konseling kelompok yang terdiri dari empat tahapan yaitu harapan, tindakan, evaluasi dan rencana tindak lanjut sehubungan dengan pendidikan yang dijalani taruna. Tahap harapan yaitu segala harapan individu terkait dengan situasi saat ini, tindakan yaitu perilaku yang dilakukan saat ini, evaluasi yaitu mengevaluasi kesenjangan antara tindakan yang dilakukan saat ini dengan tindakan yang seharusnya dilakukan untuk mencapai harapan, dan tahap rencana tindak lanjut yaitu rencana untuk mengubah tindakan saat ini menjadi tindakan yang sesuai dengan harapan yang akan dicapai. Empat tahapan tersebut dilakukan dalam waktu empat hari dengan waktu 3 jam pada setiap sesinya.Penelitian eksperimen inimenggunakanpretest-posttest control group designdengan melibatkan sepuluhorang subjek penelitian, lima orang dikelompok kontrol dan lima orang dikelompok eksperimen. Subjek adalah taruna tingkat satu pada salah satu sekolah kedinasan di Medan yang memiliki skor penyesuaian diri rendah.Analisa data menggunakan uji Mann Whitney U test, menunjukkan bahwa konseling realitas efektif untuk meningkatkan penyesuaian diri taruna (U=2,267 ; p<0,05).

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/37678
    Collections
    • Master Theses (Psychology of Science) [286]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV