• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Fungsi Tindak Tutur Anak Usia Prasekolah di Taman Kanak-Kanak Galilea Hosana Kids, Medan

    View/Open
    Fulltext (837.4Kb)
    Date
    2011
    Author
    Martaulina, Sinta Diana
    Advisor(s)
    Setia, Eddy
    Murni, Sri Minda
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The research is aimed at describing kindergarten students'speech acts, identifying the types of moods, and explaining the choices of the moods. The research was a longitudinal study and conducted under descriptive qualitative methods. The sources of data were 10 kindergarten students which consists of 5 boys and 5 girls which was taken under purposive sampling technique. The data were collected through formal observation on students conversation during school hours. The data were analysed by using pragmatic theory. The results show that the children's speech act is relised in three moods: declarative, interrogative, and imperative. The speech functions covers assertive, directive, expresive, commisive It is concluded that children's speech acts include marked and unmarked utterances.
     
    Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tindak tutur yang direalisasikan dalam modus oleh anak usia taman kanak-kanak, mengidentifikasi jenis tindak tutur yang terjadi pada anak usia taman kanak-kanak, dan alasan tindak tutur direalisasikan dalam modus itu. Analisis penelitian ini menggunakan beberapa teori seperti teori modus, teori tindak tutur, dan teori pemerolehan bahasa dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Penelitian ini merupakan studi longitudinal. Penelitian ini melibatkan informan kelompok usia 4-5 tahun, yang terdiri dari 5 anak perempuan dan 5 anak laki-laki. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara purposive sampling. Peneliti mengumpulkan data melalui pengamatan secara informal di lapangan. Data yang dimaksud merupakan bentuk percakapan/tindak tutur. Selanjutnya peneliti menganalisis data dengan padan pragmatis, yaitu metode yang menggunakan informan sebagai penentunya. Hasil penelitian menunjukkan tindak tutur anak usia prasekolah direalisasikan dalam tiga modus tindak tutur : deklaratif, interogatif, imperatif. Dengan demikian, fungsi tindak tutur anak TK Galilea Hosana Kids, Medan, meununjukkan yang lazim maupun yang tidak lazim (dalam bentuk metafora) menyebabkan tindak tutur direalisasikan dalam modus.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/37785
    Collections
    • Master Theses (Linguistics) [515]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV