dc.contributor.advisor | Saragih, Amrin | |
dc.contributor.advisor | Zein, T. Thyrhaya | |
dc.contributor.author | Nasution, Ade Kurniawan | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T03:42:36Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T03:42:36Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/38248 | |
dc.description.abstract | Textual construction of gender in printed advertisements show how units of language
are arranged to convey a specific meaning related to the image of gender. The
function of advertising is not only for sales but also for social agent constructing
social environments, in which language is the main tool. Through language
comprehension based on Systemic Functional Linguistics (SFL) perspective, it will be
obtained how the verbal text and visual text construction conveyed the image of
gender in printed advertisements, the interplay between the texts in their way
conveyed gender image, and the ideology that lies behind the image of gender in print
advertisement.
Data of this research are printed advertisements derived from Documentation Study
toward visual data. As a part of analysis toward the media content, this research used
Critical Discourse Moment for data identified and classified. Based on the method,
data which have collected are print advertisements of Ralph Lauren, Pfizer, TOMMY
HILFIGER, MARC JACOBS, ROBERT LEE MORRIS, L’OREAL PARIS, Smecta,
Calvin Klein, Produgen, Soyjoy, Men’s Health, Female, Sweety, Lifebuoy Shampoo,
and Pro XL. The data were analyzed by applying a multimodal analysis framework.
Multimodal analysis consists of integrated semiotic analysis of verbal and visual text.
The verbal texts were analized by applying Halliday’s language metafunction
framework and the visual texts were analyzed by applying Kress’s and van Leeuwen’s
visual metafunction framework.
Findings of this research indicate that every metafunction components has an equal
potentiality to convey the image of gender. Verbal and visual texts have an interplay
which showed the relationship between them i.e. comparative, additive,
consequential, and temporal relationship. The image of gender conveyed by the
advertisement texts was based on two main ideologies, the sexist ideology and
ideology based on equality. | en_US |
dc.description.abstract | Konstruksi tekstual gender dalam teks iklan cetak menunjukkan penyusunan unit-unit
bahasa untuk menyampaikan makna tertentu yang berhubungan dengan pencitraan
gender. Iklan tidak hanya berfungsi sebagai media pemasaran belaka tetapi juga
digunakan sebagai agen sosialisasi gender dalam lingkungan sosial, dengan bahasa
sebagai alatnya. Dengan memahami bahasa berdasarkan perspektif Linguistik
Fungsional Sistemik (LFS) dapat dideskripsikan konstruksi teks verbal dan teks
visual citra gender dalam teks iklan cetak, kaitan antara kedua jenis teks tersebut
dalam menyampaikan citra gender, ideologi pencitraan gender dalam teks iklan cetak.
Data dalam penelitian ini adalah teks iklan cetak yang diperoleh dengan
menggunakan Studi Dokumen terhadap data visual. Sebagai bagian dari analisis
terhadap isi media, penelitian ini menggunakan Critical Discourse Moment untuk
mengidentifikasi dan mengklasifikasikan data. Data yang berhasil dikumpulkan yaitu
teks iklan cetak Ralph Lauren, Pfizer, TOMMY HILFIGER, MARC JACOBS,
ROBERT LEE MORRIS, L’OREAL PARIS, Smecta, Calvin Klein, Produgen,
Soyjoy, Men’s Health, Female, Sweety, Lifebuoy Shampoo, dan Pro XL. Analisis
datanya menggunakan perangkat kerja analsis multimodal yang mencakup
keseluruhan sumber semiotik yang terdapat dalam teks, yaitu teks verbal dan teks
visual. Untuk menganalisis teks verbal, digunakan perangkat kerja metafungsi bahasa
Halliday, sedangkan untuk analisis visual, digunakan perangkat kerja metafungsi
visual Kress dan van Leeuwen.
Ditemukan bahwa setiap komponen metafungsi memiliki potensi yang sama dalam
menyampaikan citra gender. Teks verbal dan teks visual dalam hal ini memiliki
keterkaitan satu sama lain, yang ditandai dengan adanya hubungan yang sifatnya
temporal, additive, consequential, dan comparative. Citra gender yang disampaikan
oleh teks iklan didasari oleh dua ideologi yang terkandung dalam teks, yaitu ideologi
seksis dan ideologi yang memandang persamaan antara laki-laki dan perempuan. | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Sumatera Utara | en_US |
dc.subject | Konstruksi Tekstual | en_US |
dc.subject | Iklan Cetak | en_US |
dc.subject | Citra Gender | en_US |
dc.subject | Analisis Multimodal | en_US |
dc.title | Konstruksi Tekstual Gender Dalam Teks Iklan Cetak: Analisis Multimodal terhadap Teks Iklan Cetak | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.nim | NIM087009002 | |
dc.description.pages | 187 Halaman | en_US |
dc.description.type | Tesis Magister | en_US |