dc.contributor.advisor | Mukhtar, Desvi Yanti | |
dc.contributor.advisor | Supriyantini, Sri | |
dc.contributor.author | Nabawi, Rm Afif Handri | |
dc.date.accessioned | 2021-07-30T07:42:18Z | |
dc.date.available | 2021-07-30T07:42:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/38586 | |
dc.description | 244 Hal | en_US |
dc.description.abstract | Parents are very important to children on their early stages of development. Most parents have not yet conducted tutoring at home and experience confusion in teaching their children. Stimulation, direction and assistance from parents to children are related to parent tutoring. Parent’s awareness, knowledge and skills of parent tutoring needs to be improved, because parents who do parent tutoring will understand the right methods of teaching their children. This encouraged the researcher to find the effectiveness of psychoeducation about parent tutoring. The purpose of this study is to see the effectiveness of ORBIMA Psychoeducation to improve parent tutoring on parents of kindergarten students. ORBIMA Psychoeducation is a psychoeducation created by researcher based on parent tutoring and Bloom’s taxonomy. ORBIMA is abbreviation of Orang Tua Bimbing Anak (parents guiding children). This research used quantitative methods, quasi experimental design. Participants in this study were 20 parents of kindergarten students in Medan and they were divided into two groups (experiment and control group). The results of the Kruskal-Wallis test showed H (2) = 19,694, p <0.05, which means that the level of parent tutoring is significantly influenced by ORBIMA Psychoeducation. The effect of ORBIMA Psychoeducation on parent tutoring of parents is also quite large (U = 3, r = -0.84). Additional results showed through knowledge test that experimental group is higher than the control group after the experiment conducted (7.8 to 15.1). This result shows that ORBIMA Psyechoeducation is effective to increase parent tutoring on parents. | en_US |
dc.description.abstract | Orang tua sangat penting bagi anak-anak pada tahap awal perkembangan mereka. Kebanyakan orang tua kurang optimal dalam memberikan bimbingan kepada anaknya di rumah dan mengalami kebingungan dalam mendidik anak. Stimulasi, arahan dan pendampingan dari orang tua kepada anak terkait dengan parent tutoring. Kesadaran, pengetahuan dan keterampilan orang tua dalam pendampingan orang tua perlu ditingkatkan, karena orang tua yang melakukan parent tutoring akan memahami metode yang tepat dalam mendidik anaknya. Hal ini mendorong peneliti untuk mengetahui keefektifan psikoedukasi tentang parent tutoring. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat keefektifan ORBIMA Psikoedukasi dalam meningkatkan parent tutoring pada orang tua siswa PAUD. Psikoedukasi ORBIMA adalah psikoedukasi yang dibuat oleh peneliti berdasarkan bimbingan orang tua dan taksonomi Bloom. ORBIMA adalah singkatan dari Orang Tua Bimbing Anak. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain quasi eksperimen. Partisipan dalam penelitian ini adalah 20 orang tua siswa Taman Kanak-kanak di Medan yang dibagi menjadi dua kelompok (kelompok eksperimen dan kontrol). Hasil uji Kruskal-Wallis menunjukkan H (2) = 19.694, p <0.05 yang artinya tingkat parent tutoring orang tua dipengaruhi secara signifikan oleh psikoedukasi ORBIMA. Pengaruh psikoedukasi ORBIMA terhadap bimbingan orang tua orang tua juga cukup besar (U = 3, r = -0.84). Hasil tambahan melalui uji pengetahuan menunjukkan bahwa kelompok eksperimen lebih tinggi daripada kelompok kontrol setelah eksperimen dilakukan (7,8-15,1). Hasil ini menunjukkan bahwa Psikoedukasi ORBIMA efektif untuk meningkatkan parent tutoring pada orang tua siswa PAUD. | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Sumatera Utara | en_US |
dc.subject | ent tutoring | en_US |
dc.subject | psychoeducation | en_US |
dc.subject | parents of kindergarten | en_US |
dc.title | Efektivitas Psikoedukasi Orbima (Orang Tua Bimbing Anak) untuk Meningkatkan Parent Tutoring pada Orang Tua Siswa Paud di Medan | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.nim | NIM177029001 | |
dc.description.type | Tesis Magister | en_US |