Show simple item record

dc.contributor.authorSuswati, Rita
dc.date.accessioned2021-08-18T02:09:13Z
dc.date.available2021-08-18T02:09:13Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/40260
dc.description.abstractis the result of a descriptive study carried out in the French Study Program, FBS-Universitas Negeri Medan from November 21 to December 13, 2003. The sample comprises 40 students of semester V and VII of the academic year 2001/2002 with the problem in forming the verb with the suffixes of -dre and -indre in French sentences. This study is based on the theories developed, first, by Katamba describing the classification of verb inflexion signed by: the time, aspect, modus and class of conjugation, second by Moellec and Erytrysilani dividing French verb classification based on its root, verb group, conjugation, person, modus, time and diathesis; and third by Dulay et. al to analyze the data which have been tested to the students of French Study Program by giving score to each sentence they have made. The implicational scale technique is used in analyzing and tabulating French verbs dominantly used by the sample students. The findings reveals that verb with suffix -dre and -indre that are dominantly used by the students are the verb prendre ( to take ) and attendre ( to wait ) because they are easily formed and mostly used in sentences. The most difficult verbs to form are se joindre ( to joint one’s self) and se plaindre ( to complain ) because they belong to the pronominal verbs formed by personal pronoun which, in its formation process, especially in le temps passe ( past time ), have a certain way and level of difficulty for it has to not only agree with its type of person but also its auxiliare ( auxiliary verb ). The dominant form of mistake is the mistake in aspect determination and the smallest mistake made by the sample students is diathesis formation.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini dilaksanakan di Program Studi Bahasa Perancis FBS-UniversitasNegeri Medan. dengan sample pembelajar semester V dan VII tahun akademik 2001/2002 pada tanggal 21 November - 13 Desember 2003, karena ditemukanrrya kesulitan dalam proses pembentukan verba yang berakhiran -dre dan -indre dalam kalimat Bahasa Perancis. Teori yang digunakan sebagai dasar penulisan adalah : pertama, Teori Katamba ( 1993 ) yang mendeskripsikan klasifikasi verba infleksi yang ditandai oleh: kala, aspek, modus, dan kelas konjugasi; kedua, teori Moellec dan Erytrysilani yang membagi klasifikasi verba Bahasa Perancis berdasarkan : akar katanya, kelompok verba, konjugasi, persona, modus, kala, diatesis; ketiga teori Dulay, dkk untuk menganalisis data yang telah diujikan pembelajar Bahasa Perancis, dengan memberi skor pada tiap-tiap kalimat yang dibuat oleh pembelajar. Metode analisis yang digunakan adalah tehnik implicational scale guna mentabulasi verba yang doorman digunakan pembelajar Bahasa Perancis Semester V dan VII. Hasil analisis menunjukkan bahwa verba dengan akhiran -dre dan -indre yang paling dominan digunakan adalah verba prende ( mengambil ) dan atrendre ( menunggu ), karena mudah dalam pembentukannya dan banyak ditemukan dalam kalimat, sedangkan verba yang paling sulit pembentukannya adalah verba se joindre ( mengabungkan diri ) dan se plaindre ( mengeluh ), karena merupakan verba pronomina yang dibentuk dengan pronom personnel yang dalam proses pembentukannya, terutama pada kala passe memiliki cara dan tingkat kesulitan tertentu karena harus disesuaikan bukan hanya dengan personanya tetapi juga dengan auxiliare ( kata bantu ), sedangkan bentuk kesalahan yang paling dominan adalah kesalahan penentuan aspek dan bentuk kesalahan paling kecil adalah pembentukan diatesis.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectVerba Bahasa Perancisen_US
dc.subjectPembelajar Bahasa Perancis FBSen_US
dc.titleAnalisis Kesalahan Pembentukan Verba Bahasa Perancis oleh Pembelajar Bahasa Perancis FBS-Universitas Negeri Medanen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM027009012
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record