Show simple item record

dc.contributor.advisorRidwan, HTA
dc.contributor.advisorsilitonga, Mangasa
dc.contributor.advisorSiregar, Bahren Umar
dc.contributor.authorAdisahputra, Abdurahman
dc.date.accessioned2021-08-18T02:36:53Z
dc.date.available2021-08-18T02:36:53Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/40273
dc.description.abstractA language contact caused the influence of one language to the others or one variant to the other variants. The aim of this research is to see the effect of a language environment through the mastering of standardization of Indonesia language (BIB) of the faculty of language and literature's students. This research discussed about the stage of mastering (BIB) of the students, the stage of the resistance of mastering through the influence of a language environment and also the forms of non standard languages which are regarded by the students as a standard language. The data is acquired by giving a test to the 60 students. Among the 50 sentences are presented in a test and only 25 sentences are in nonstandard languages. The student should choose which one as standard languages or nonstandard languages. After that, the data is analyzed to know the resistance of mastering BIB and the influence of a language environment The conclusion can be given as follows: the language contact which happens to the bilingual speaker caused by the interference. One of many factors: which influences the quality of mastering BIB is a language environment. The student is also influenced by the nonstandard languages. The score for the students who choose standard languages is 18,42 and nonstandard languages is 12,25. The percentage of the resistance of BIB is 62,3%, while the influence of a language environment is 37,7%. The students get some difficulties in identifying nonstandard language because of the influence of an English language, a regional language and other language variationsen_US
dc.description.abstractKontak bahasa menyebabkan adanya saling pengaruh antara bahasa yang satu dengan bahasa yang lain, atau ragam bahasa yang satu dengan ragam bahasa yang lain. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh lingkungan bahasa terhadap penguasaan bahasa Indonesia baku (BIB) mahasiswa Jurusan Bahasa Asing FBS Unimed. Pada penelitian ini dibahas tingkat penguasaan BIB mahasiswa, persentase pengaruh lingkungan bahasa terhadap penguasaan BIB mahasiswa, tingkat daya tahan penguasaan BIB mahasiswa terhadap pengaruh lingkungan bahasa, dan bentuk-bentuk kalimat nonbaku yang dianggap mahasiswa baku. Data penelitian diperoleh melalui tes yang diujikan kepada 60 orang mahasiswa sampel. Di antara 50 kalimat yang disajikan pada tes, ada 25 kalimat yang nonbaku. Mahasiswa memilih mana kalimat yang baku dan mana yang nonbaku. Selanjutnya data dianalisis untuk mengetahui daya tahan penguasaan BIB dan pengaruh lingkungan bahasa. Beberapa kesimpulan diperoleh melalui penelitian ini. Kontak bahasa yang terjadi pada penutur yang dwibahasawan akan menyebabkan terjadinya interferensi. Salah satu faktor yang mempengaruhi kualitas penguasaan BIB mahasiswa adalah lingkungan bahasa. Mahasiswa sering terpengaruh oleh penguasaan kalimat-kalimat nonbaku. Skor rata-rata untuk pilihan kalimat baku adalah 18,42 dan untuk pilihan kalimat non baku 12,25. Persentase daya tahan penguasaan BIB mahasiswa 62,3% dan pengaruh lingkungan bahasa 37,7%. Mahasiswa masih rentan tehadap pengaruh lingkungan bahasa. Mahasiswa masih susah mengidentifikasi bentuk-bentuk nonbaku yang dipengaruhi oleh bahasa Inggris, bahasa daerah, dan ragam nonbaku lainnya.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectpenguasaan bahasaen_US
dc.titleDaya Tahan Penguasaan Bahasa Indonesia Baku Mahasiswa Jurusan Bahasa Asing FBS Unimed terhadap Pengaruh Lingkungan Bahasaen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM002109002
dc.description.pages85 halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record