• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia Siswa Sekolah dasar di Kabupaten Karo dalam Mengarang

    View/Open
    Fulltext (1.899Mb)
    Date
    2002
    Author
    Sari, Nila
    Advisor(s)
    Silitonga, Mangasa
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The objectives of the study were to identify syntactic errors and describe causes of the errors in learners' compositions. The subjects of the study were the grade elementary school learners of Sekolah Dasar in Kabupaten (Residency) Karo totally to 120. The method employed was qualitative and descriptive one in which errors analysis procedures were applied. The findings indicate that the type of errors cover the use of preposition (27.99%), determiner and conjuction (23,45%), particle (21.03%), phrases, clauses, and sentences structure (19.41%), numerical order (8.69%).These syntactic errors can be also classified into addition (38.02%) omission (22.16%), misformation (20.38%), and misordering (19.41%). The findings of the study also indicate that the sources of the syntactic errors made by the students were ignorance of rule restriction (40.93%) incomplete application of rules (34.78%), and interference (24,27%).
     
    Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan mendiskripsikan jenis-jenis dan penyebab kesalahan sintaksis bahasa Indonesia dalam karangan siswa. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas V Sekolah Dasar di Kabupaten Karo sebanyak 120 orang. Metode penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan menerapkan langkah-Iangkah analisis kesalahan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jenis-jenis kesalahan yang dibuat siswa adalah kesalahan sintaksis mencakup penggunaan kata depan 27,99%; penggunaan kata tugas dan kata sambung 23,45%; penggunaan partikel 21,03%; struktur frasa, klausa dan kalimat 19,41%; dan urutan kata bilangan 8,69%. Kesalahan sintaksis tersebut dapat juga diklasifikasikan atas penambahan 38,02%; penghilangan 22,16%; salah formasi 20,38%; dan salah susun 19,41%. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa penyebab kesalahan tersebut adalah kecerobohan 40,39%; aplikasi kaedah yang tidak sempurna 34,78%; dan interferensi 24,20%.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/40470
    Collections
    • Master Theses (Linguistics) [515]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV