Show simple item record

dc.contributor.advisorSilitonga, Mangasa
dc.contributor.authorSari, Nila
dc.date.accessioned2021-08-19T02:09:05Z
dc.date.available2021-08-19T02:09:05Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/40470
dc.description.abstractThe objectives of the study were to identify syntactic errors and describe causes of the errors in learners' compositions. The subjects of the study were the grade elementary school learners of Sekolah Dasar in Kabupaten (Residency) Karo totally to 120. The method employed was qualitative and descriptive one in which errors analysis procedures were applied. The findings indicate that the type of errors cover the use of preposition (27.99%), determiner and conjuction (23,45%), particle (21.03%), phrases, clauses, and sentences structure (19.41%), numerical order (8.69%).These syntactic errors can be also classified into addition (38.02%) omission (22.16%), misformation (20.38%), and misordering (19.41%). The findings of the study also indicate that the sources of the syntactic errors made by the students were ignorance of rule restriction (40.93%) incomplete application of rules (34.78%), and interference (24,27%).en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan mendiskripsikan jenis-jenis dan penyebab kesalahan sintaksis bahasa Indonesia dalam karangan siswa. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas V Sekolah Dasar di Kabupaten Karo sebanyak 120 orang. Metode penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan menerapkan langkah-Iangkah analisis kesalahan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jenis-jenis kesalahan yang dibuat siswa adalah kesalahan sintaksis mencakup penggunaan kata depan 27,99%; penggunaan kata tugas dan kata sambung 23,45%; penggunaan partikel 21,03%; struktur frasa, klausa dan kalimat 19,41%; dan urutan kata bilangan 8,69%. Kesalahan sintaksis tersebut dapat juga diklasifikasikan atas penambahan 38,02%; penghilangan 22,16%; salah formasi 20,38%; dan salah susun 19,41%. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa penyebab kesalahan tersebut adalah kecerobohan 40,39%; aplikasi kaedah yang tidak sempurna 34,78%; dan interferensi 24,20%.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectSintaksis Bahasa Indonesiaen_US
dc.titleAnalisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia Siswa Sekolah dasar di Kabupaten Karo dalam Mengarangen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM983109015
dc.description.pages81 halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record