Show simple item record

dc.contributor.advisorSinar, T. Silvana
dc.contributor.advisorSibarani, Robert
dc.contributor.authorDarmawan, Rahmat
dc.date.accessioned2021-08-23T03:35:19Z
dc.date.available2021-08-23T03:35:19Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/40918
dc.description.abstractThis thesis is much focused on the problem of the observation toward the learning of bahasa Indonesia for Specific Purposes. More specific, it is intended to explore on the usage of Indonesian language for Tourism (Bahasa Indonesia untuk Bidang Pariwisata – BIPar) especially Indonesian language for Rooms Division Management at hotel indutries which covers language at front office and housekeeping department. Data collected is based on dialogues by students in-charge at simulation counter in Nirwana Hotel Akademi Pariwisata Medan when serving customers. The objectives of this thesis are among other is to describe the communicative syllabus design basing on the concepts of learning English for Specific Purposes (ESP) and also to find out the language functions and language variety as the materials to design a model of learning BIPar. The main theoritical framework to work on this observation is concepts of learning ESP. Besides, the theory of syllabus design, pragmatics and effective communication are also applied. Observation results show that in the learning process of BIPar needs a learning model in the form of a communicative syllabus by using functional and situational syllabus. This is going to be the starting point of learning Indonesian language as Indonesian for Specific Purposes (ISP). Furthermore, the language variety applied in the topics of materials learning of BIPar is non-standard since it is more communicative than if words or expressions translated into Indonesian language (standard). To remind us that it is a learning of language for specific purposes so that the words or terminology used should not be translated into Indonesian language.en_US
dc.description.abstractTesis ini terfokus kepada masalah penelitian pembelajaran bahasa Indonesia untuk bidang khusus, yang mengerucut kepada penggunaan bahasa Indonesia untuk Bidang Pariwisata (BIPar) khususnya di bagian Divisi Kamar hotel (rooms division) meliputi ruang lingkup kerja di kantor depan (front office) dan tata graha (housekeeping). Data penelitian merupakan dialog-dialog mahasiswa Akademi Pariwisata Medan sewaktu mengadakan simulasi praktek melayani tamu di kantor depan dan bagian tata graha pada Hotel Nirwana Akpar Medan. Tujuan tesis ini adalah untuk mendeskripsikan strategi penyusunan silabus yang komunikatif dan mendasarkan kepada konsep pembelajaran English for Specific Purposes (ESP) dan mengetahui fungsi dan ragam bahasa yang digunakan dalam menyusun silabus beserta materi pokok bahasan dalam suatu kerangka model pembelajaran BIPar. Kerangka teori utama yang dipakai adalah teori pembelajaran ESP, teori penyusunan silabus, teori pragmatika dan komunikasi efektif. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa dalam pembelajaran BIPar diperlukan suatu model pembelajaran yang berbentuk silabus yang komunikatif dengan pendekatan jenis silabus fungsi dan silabus situasi. Hal ini merupakan titik tolak dalam konsep pembelajaran bahasa Indonesia untuk bidang khusus (Indonesian for Specific Purposes – ISP). Selanjutnya ragam bahasa yang diaplikasikan adalah ragam bahasa tidak standar karena ternyata jenis ragam bahasa ini jauh lebih komunikatif ketimbang ragam bahasa baku (standar) mengingat bahwa ini adalah pembelajaran bahasa untuk bidang khusus sehingga penggunaan jargon/istilah khusus tidak harus diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectPembelajaran bahasa Indonesiaen_US
dc.subjectpariwisataen_US
dc.subjectanalisis kebutuhanen_US
dc.subjectkurikulumen_US
dc.subjectpenyusunan silabusen_US
dc.titlePembelajaran Bahasa Indonesia untuk bidang Pariwisata di Akademi Pariwisata Medanen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM077009020
dc.description.pages148 halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record