Pemerolehan Sintaksis Bahasa Inggris pada Siswa SMA Negeri I Gunung Sitoli
Abstract
The objective of this study is to investigate how English syntax is acquired by the students of state senior high school, how the tasks affect the nature of usage through phrase, clause, or syntax, and how the learning context affects the nature of usage. In this research, the data are collected by means of two different tasks, i.e. free composition and controlled composition. The subjects of this research are the students of state senior high school I Gunung Sitoli. From the analysis it is found out that first, phrase group; prepositional phrases, verbal coordinative phrase, adjectival coordinative phrase, and adverbial phrases, clause group; active verbal clauses, on-verbal stative clauses, adjectival clauses, and adverbial clauses, sentence group; affirmative sentences, active sentences, simple sentences and complete sentences are the most frequently used by the students. Secondly, the different tasks do not affect the nature of usage. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana sintaksis bahasa Inggris digunakan oleh para siswa, apakah tugas yang berbeda mempengaruhi penggunaan frase, klausa, kalimat dan apakah ada pengaruh lingkungan belajar terhadap sifat bahasa para siswa. Data penelitian ini diperoleh melalui dua buah tugas yang diberikan kepada subjek penelitian, yaitu karangan bebas dan karangan terbimbing. Subjek penelitian adalah siswa SMA Negeri I Gunung Sitoli. Dari hasil analisis diperoleh kesimpulan. Pertama, frase; frase preposisi, frase koordinatif verbal, frase koordinatif ajektival,dan frase adverbial,klausa; klausa verbal aktif, klausa non-verbal statif,klausa ajektival dan klausa adverbial, kalimat; kalimat afirmatif, kalimat aktif,kalimat tunggal dan kalimat sempurna paling sering digunakan oleh para siswa. Kedua, tugas yang berbeda tidak mempengaruhi sifat bahasa para siswa.