Strategi Komunikasi Corporate Social Responsibility dan Peningkatan Penghasilan(Studi Deskriptif Kualitatif Strategi Komunikasi Corporate Social Responsibility (CSR) PT. Pertamina Refinery Unit II Dumai dalam Meningkatkan Penghasilan Masyarakat Tanjung Palas)
View/ Open
Date
2018Author
Prastika, Putri Dewi Ayu
Advisor(s)
Sitompul, Mukti
Metadata
Show full item recordAbstract
In this study, researchers conducted a study on the communication strategies of Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai to improve the revenue of Tanjung Palas Dumai in Kelompok Tani Usaha Berkah. The purpose of this research are: 1) Determine the communication strategies of Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai 2) Barriers to Communication Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai and 3) Increasing the revenue of Tanjung Palas Dumai. This research was conducted in Dumai precisely in the East Village District of Tanjung Palas. The theory used on this research is Communication, Strategy of Communication, Corporate Social Responsibility, and Revenue. The methodology used is qualitative descriptive, with data retrieval technique using interviews, observation, and literature study. Informants in this study consisted of two employes of Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai and 4 beneficiaries of Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai. The results of this study indicate that use communication strategies of Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai consists of five, namely: Know Your Audience, Develop and Deliver Message, the Electoral Media and Communicators. Barriers to communication that occurs consists of two, namely: the internal resistance and external obstacles. Oyster mushroom cultivation program implemented by the Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai able to increase the revenue of Tanjung Palas Dumai. Pada penelitian ini, peneliti melakukan penelitian mengenai strategi komunikasi Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai terhadap peningkatan penghasilan masyarakat Tanjung Palas Dumai yang tergabung dalam Kelompok Tani Usaha Berkah. Tujuan dari penelitian ini yaitu: 1) Mengetahui strategi komunikasi Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai 2) Hambatan Komunikasi Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai dan 3) Peningkatan penghasilan masyarakat Tanjung Palas Dumai. Penelitian ini dilakukan di Kota Dumai tepatnya pada Kecamatan Dumai Timur Kelurahan Tanjung Palas. Teori yang digunakan dalam penelitian ini yaitu: Komunikasi, Strategi Komunikasi, Corporate Social Responsibility, dan Penghasilan. Metodologi penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif, dengan teknik pengambilan data menggunakan wawancara, observasi, dan studi kepustakaan. Informan pada penelitian ini terdiri dari 2 karyawan Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai dan 4 orang penerima bantuan dari Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai. Hasil penelitian ini menunjukkan strategi komunikasi yang digunakan Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai terdiri dari 5, yaitu: Mengenal Khalayak, Menyusun dan Menyampaikan Pesan, Pemilihan Media, dan Komunikator. Hambatan komunikasi yang terjadi terdiri dari 2, yaitu: hambatan internal dan hambatan eksternal. Program budidaya jamur tiram yang dilaksanakan oleh Corporate Social Responsibility (CSR) PT.Pertamina RU II Dumai mampu meningkatkan penghasilan masyarakat Tanjung Palas Dumai.
Collections
- Undergraduate Theses [1786]