• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Master Theses (Linguistics)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Suatu Kajian Pragmatik tentang Slogan Signatura Iklan Kosmetika

    View/Open
    Fulltext (2.219Mb)
    Date
    2002
    Author
    Mono, Umar
    Advisor(s)
    Ridwan, T.Amin
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The objectives of the analysis are to identify the forms of signature slogans of cosmetics advertisements, to describe their informative and communicative intentions, the presumptions of their optimal elevances, the interpretation of their optimal relevances. Sperber's and Wilson's relevance theory (1986,1995) is used in the analysis. From the analysis, it is discovered that firstly, there exists 34 (thirty four) signature slogans in the forms of sentences which is equal to 82,13 %, 7 (seven) signature slogans in the forms of phrases which is equal to 17,83%. Secondly, the informative intentions of signature slogans of cosmetic advertisements are communicators' intentions to make manifest or more manifest to the audience that they have some sets of assumptions, namely, the information found in the signature slogans of cosmetics advertisements. Thirdly, the communicative intentions of signature slogans of cosmetic advertisements are to make them mutually manifest to audiences and communicators that they have these informative intentions, namely, the information found in the signature slogans of cosmetic advertisements. Fourthly, the presumptions of the optimal relevances and the ostensive stimulus of the signature slogans of cosmetics advertisements are some sets of assumptions initiated with a statement: " By wearing a certain kind of cosmetics product, the audience will .... " Fifthly, the interpretations of the optimal relevances of signature slogans of cosmetic advertisement consist of some suggestions to wear a certain kind of cosmetic product initiated with a statement: " Wear a certain kind ofcosmetics product to or because it can ... .audience."
     
    Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi bentuk slogan signatura iklan kosmetika, mendeskripsikan tujuan informatif dan komunikatif slogan signatura iklan kosmetika, mendeskripsikan presumsi relevansi optimalnya, dan mendeskripsikan interpretasi relevansi optimalnya Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah Teori Relevansi atau Prinsip Relevansi Sperber dan Wilson (1986,1995) Dari hasil analisis didapat bahwa pertama ada 34 (tiga puluh empat) slogan signatura yang berupa kalimat atau setara dengan 82,13 %, dan 7 (tujuh) slogan signatura yang berupa frasa atau setara dengan 17,87 %. Ke dua , tujuan informatif slogan signatura iklan kosmetika adalah tujuan komunikator untuk menjelaskan atau memperjelas kepada pemirsa bahawa komunikator mempunyai seperangkat asumsi yakni informasi yang terdapat dalarn slogan signatura iklan kosmetika dimaksud. Ke tiga, tujuan komunikatif adalah tujuan dimana pemirsa dan komunikator diharapkan sama-sama mengerti tentang seperangkat asumsi yang terkandung dalam tujuan informatif slogan signatura iklan kosmetikfa. Ke empat, presumsi relevansi optimal dan stimulus ostensif slogan signatura iklan kosmetika adalah hasil dari komunikasi infrensial ostensif slogan signatura iklan kosmetika yang berupa seperangkat asumsi yang dimulai dengan pernyataan: "Dengan menggunakan atau memakai produk kosmetika tertentu, maka pemirsa akan ... " Ke lima, interpretasi relevansi optimal slogan signatura iklan kosmetika mengandung ajakan dengan pemyataan : " Gunakan atau pakai produk kosmetika tertentu untuk atau karena….

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/41570
    Collections
    • Master Theses (Linguistics) [514]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV