• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Communication Science
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan dalam Memasarkan Kota Medan Sebagai Kota Wisata

    View/Open
    Fulltext (2.347Mb)
    Date
    2017
    Author
    Simamora, Indah Cindy
    Advisor(s)
    Kurniawati, Dewi
    Safrin
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The title of this research is The Strategy Marketing Communication of Department of Culture and Tourism Medan City In Market Medan City As a Tourism City. The purpose of this study is to see the strategy marketing communication and the obstacles that is faced by the Department of Culture and Tourism Medan City in market Medan city as a tourism city. This research is a qualitative research with a constructivism approach. The research subject is determined through the purposive method and obtain ten (10) informants that is consist of Head Marketing of Department of Culture and Tourism Medan City, the secretary of PHRI North Sumatera, The Head of ASITA North Sumatera,the member of Medan city parlement, the representation from the Highways Department,the representation from travel agency, two public figures and two tourists who came visiting Medan city. Data collection methods were done by observation, depth interview, and documentation study. Data analysis was done through data reduction, display data, and taking conclusion. The results showed that the strategy marketing communication that is done by the Department of Culture and Tourism Medan City in market Medan city as a tourism city was done by segmentation, targeting, and positioning. These three strategies was supported with various forms of promotion mix, such as advertising, personal selling, direct marketing, word of mouth marketing, and marketing via social media. The obstacles that is faced are inadequate infrastucture, unproffesional of tourism human resources, attraction tourism management which is not maximized, the people who are not travel aware, the communication and coordination which is not maximized done among the Department of Culture and Tourism Medan City and some of the stakeholders, limited budget, and join promotion that haven’t implemented yet by the Department of Culture and Tourism Medan City with the other region.
     
    Tesis ini berjudul Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan Dalam Memasarkan Kota Medan Sebagai Kota Wisata. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran serta hambatan-hambatan yang dihadapi Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan dalam memasarkan kota Medan sebagai kota wisata. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan konstruktivis. Subyek penelitian ditentukan dengan metode purposive dan diperoleh sepuluh (10) informan yang terdiri dari Kepala Bidang Pemasaran Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan, Sekretaris PHRI Sumatera Utara, Ketua ASITA Sumatera Utara, anggota DPRD Kota Medan, perwakilan Dinas Bina Marga Kota Medan, perwakilan dari biro perjalanan wisata, dua orang tokoh masyarakat, serta dua orang wisatawan yang berkunjung ke kota Medan. Metode pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara mendalam, dan studi pustaka. Analisis data dilakukan dengan cara reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi komunikasi pemasaran yang dilakukan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan dalam memasarkan Kota Medan sebagai kota wisata dilakukan dengan menentukan segmentasi, penentuan target sasaran, dan penentuan citra. Ketiga strategi tersebut didukung dengan berbagai bentuk bauran promosi seperti periklanan, penjualan personal, pemasaran langsung, pemasaran dari mulut ke mulut, dan pemasaran melalui media sosial. Hambatan yang dihadapi dalam memasarkan Kota Medan sebagai kota wisata adalah infrastruktur yang belum memadai, SDM kepariwisataan yang belum profesional, pengelolaan objek wisata yang belum maksimal, masyarakat yang masih belum sadar wisata, kurang maksimalnya komunikasi dan koordinasi yang dilakukan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan dengan beberapa pemangku kepentingan, keterbatasan anggaran serta belum terlaksananya promosi bersama yang dilakukan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Medan dengan daerah-daerah lain.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/41673
    Collections
    • Master Theses [357]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV